Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska
PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH 62, 660 NA ODCINKU TUNEL – BUKOWNO – SOSNOWIEC PŁD.
ZAKRES PROJEKTU
W wyniku realizacji projektu nastąpiła likwidacja stałych i tymczasowych ograniczeń prędkości, podniesiono prędkość rozkładową oraz skrócono czas przejazdu. Na stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce przebudowano układ peronowy oraz oświetlenie zewnętrzne - zlikwidowany został peron nr 1, natomiast przebudowany został dwukrawędziowy peron nr 2 (do wysokości 0,76 m i o długości 150 m). W rejonie stacji dokonana została wymiana torów, rozjazdów sieci trakcyjnej, urządzeń srk i budynków służących do prowadzenia ruchu pociągów (nastawnie).
Na stacji Sławków wymieniono tory, rozjazdy wraz z urządzeniami sterowania oraz przebudową sieci trakcyjnej. Rozebrano stare i zbudowano nowe perony dostosowane do parametrów obowiązujących przepisów. W stacji Sławków zbudowano nową nastawnię wraz z urządzeniami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi.
Przebudowano linii kolejowej nr 62 na odcinku Sławków – Dąbrowa Górnicza Wschodnia w zakresie wymiany nawierzchni torowej wraz z wymianą sieci trakcyjnej oraz rozbiórką budynków magazynu materiałów w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce.
Projekt jest odtworzeniem ważnej linii dla sektora kolejowych przewozów towarowych, stanowi łącznik aglomeracji śląskiej z województwem małopolskim. Przyczyni się do znacznego poprawienia warunków działania kolejowych przewoźników towarowych, zwiększy przepustowość linii, zagwarantuje podniesienie konkurencyjności przewozów w postaci skrócenia czasu dowozu i odwozu ładunków, stworzy alternatywę ze strony kolei dla zatłoczonych dróg, a także zapewni jak najwyższą punktualność realizowanych kolejowych połączeń towarowych.
CELE PROJEKTU
- zwiększenie prędkości,
- zmniejszenie kosztów obsługi i utrzymania linii,
- zmniejszenie uciążliwości dla środowiska,
- zwiększenie możliwości wywozu kruszyw z Dolnego Śląska,
- uatrakcyjnienie oferty przejazdowej.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- Likwidacja stałych i tymczasowych ograniczeń prędkości. Podniesienie prędkości rozkładowej. Skrócenie czasu przejazdu.
- Obniżenie kosztów eksploatacyjnych wynikających z utrzymania infrastruktury.
- Wyeliminowanie występujących awarii spowodowanych złym stanem infrastruktury.
- Podniesienie maksymalnej prędkości dla pociągów pasażerskich do 120 km/h i dla pociągów towarowych do 80 km/h
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
558 708 113,89 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
56 332 912,32 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2016 – 2025
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.