Powrót

Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH 62, 660 NA ODCINKU TUNEL – BUKOWNO – SOSNOWIEC PŁD.


ZAKRES PROJEKTU

W wyniku realizacji projektu nastąpiła likwidacja stałych i tymczasowych ograniczeń prędkości, podniesiono prędkość rozkładową oraz skrócono czas przejazdu. Na stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce przebudowano układ peronowy oraz oświetlenie zewnętrzne - zlikwidowany został peron nr 1, natomiast przebudowany został dwukrawędziowy peron nr 2 (do wysokości 0,76 m i o długości 150 m). W rejonie stacji dokonana została wymiana torów, rozjazdów sieci trakcyjnej, urządzeń srk i budynków służących do prowadzenia ruchu pociągów (nastawnie). 

Na stacji Sławków wymieniono tory, rozjazdy wraz z urządzeniami sterowania oraz przebudową sieci trakcyjnej. Rozebrano stare i zbudowano nowe perony dostosowane do parametrów obowiązujących przepisów. W stacji Sławków zbudowano nową nastawnię wraz z urządzeniami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi. 

Przebudowano linii kolejowej nr 62 na odcinku Sławków – Dąbrowa Górnicza Wschodnia w zakresie wymiany nawierzchni torowej wraz z wymianą sieci trakcyjnej oraz rozbiórką budynków magazynu materiałów w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. 

Projekt jest odtworzeniem ważnej linii dla sektora kolejowych przewozów towarowych, stanowi łącznik aglomeracji śląskiej z województwem małopolskim. Przyczyni się do znacznego poprawienia warunków działania kolejowych przewoźników towarowych, zwiększy przepustowość linii, zagwarantuje podniesienie konkurencyjności przewozów w postaci skrócenia czasu dowozu i odwozu ładunków, stworzy alternatywę ze strony kolei dla zatłoczonych dróg, a także zapewni jak najwyższą punktualność realizowanych kolejowych połączeń towarowych.

CELE PROJEKTU

  • zwiększenie prędkości,
  • zmniejszenie kosztów obsługi i utrzymania linii,
  • zmniejszenie uciążliwości dla środowiska,
  • zwiększenie możliwości wywozu kruszyw z Dolnego Śląska,
  • uatrakcyjnienie oferty przejazdowej.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • Likwidacja stałych i tymczasowych ograniczeń prędkości. Podniesienie prędkości rozkładowej. Skrócenie czasu przejazdu. 
  • Obniżenie kosztów eksploatacyjnych wynikających z utrzymania infrastruktury. 
  • Wyeliminowanie występujących awarii spowodowanych złym stanem infrastruktury. 
  • Podniesienie maksymalnej prędkości dla pociągów pasażerskich do 120 km/h i dla pociągów towarowych do 80 km/h 

DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE

Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).

RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ

Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

558 708 113,89 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

56 332 912,32 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2016 – 2025


* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.