Powrót

Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec - Sucha Beskidzka

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przedmiotem Projektu są prace na linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec od km 45,855 do km 81,162, przy czym na odcinku od km 47,184 do km 81,162 będą prowadzone prace modernizacyjne nawierzchni torowej, natomiast na odcinku od km 45,855 do km 47,184 realizowane będą prace towarzyszące (zabudowa kabli etc.).

Z modernizacji odcinka od km 47,184 do km 81,162 linii kolejowej nr 97 wyłączone będą krótkie odcinki linii, o łącznej długości 0,726 km. W rezultacie, w wyniku realizacji Projektu nastąpi modernizacja 33,252 km linii kolejowej nr 97.

Projekt obejmuje w szczególności następujące prace:

  • odbudowę 1 stacji (Hucisko),wraz z zabudową jej zdalnego sterowania ze stacji Lachowice
  • budowę 1 przystanku osobowego (Żywiec Osiedle 700-lecia)
  • modernizację 3 stacji (Lachowice, Jeleśnia, Żywiec Sporysz)
  • modernizację 6 przystanków osobowych (Stryszawa, Lachowice Centrum, Kurów Suski, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała)
  • modernizację 55 przejazdów kolejowych
  • likwidację 2 przejazdów kolejowych
  • likwidację muru oporowego
  • przebudowę 76 przepustów
  • rehabilitację 14 przepustów

Projekt zostanie zrealizowany w ramach następujących Zadań:

  • Zadanie 1 - Roboty budowlane na odcinku Żywiec - Sucha Beskidzka - zadanie zostanie zrealizowane w trybie Projektuj i Buduj,
  • Zadanie 2 - Zarządzanie i nadzór - obejmujące zarządzanie i nadzór nad dokumentacją projektową oraz robotami określonymi w Zadaniu 1,
  • Zadanie 3 - Wykup gruntów - obejmuje wykup gruntu konieczny przy planowanej korekcie łuków wykraczających poza istniejące budowle ziemne oraz pod budowę dróg technologicznych przy likwidacji przejazdów.
  • Zadanie 4 – Oszczędności - Środki pozostałe po rozstrzygnięciu przetargu na roboty budowlane. Planowane do wykorzystania na zadanie dodatkowe związane z przebudową systemu sterowania ruchem kolejowym, które jest planowane do wprowadzenia w kolejnym aneksie.

GRUPY DOCELOWE

Pasażerowie, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów.

EFEKTY PROJEKTU

Infrastruktura techniczna zostanie dostosowana do:

  • prędkości Vmax=100 km/h (dla pociągów pasażerskich)
  • prędkości Vmax=60 km/h (dla pociągów towarowych)
  • max. nacisku 221 kN/oś

WARTOŚĆ PROJEKTU *

523 611 000,00 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

425 700 000,00 PLN

CZAS REALIZACJI

2024 – 2026

* Źródło: ANEKS nr KPOD.09.07-IW.02-0018/23-01do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0018/23 z dnia 17.05.2024 r.