Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia, etap IIa
ZAKRES PROJEKTU
Zakres obejmuje kompleksową przebudowę stacji Warszawa Wschodnia i p.o. Warszawa Stadion, a w szczególności budowę:
- układu torowego stacji Warszawa Wschodnia wraz z peronami 1-7 oraz p.o. Warszawa Stadion wraz z peronami 1 - 3 z dostosowaniem infrastruktury do obsługi przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania;
- nowych stacyjnych i liniowych urządzeń srk;
- sieci trakcyjnej i nietrakcyjnych;
- instalacji sanitarnych i kanalizacyjnych
- urządzeń telekomunikacyjnych;
- infrastruktury pasażerskiej;
- obiektów kubaturowych wraz z mediami m.in. kompleksu budynków zaplecza techniczno – socjalnego w tym budowę budynku wielofunkcyjnego będącego centrum sterowania nową stacją;
- obiektów inżynieryjnych w tym 4 przejść podziemnych, 7 wiaduktów kolejowych, estakady umożliwiającej bezkolizyjne połączenie linii kolejowej nr 7 z linią kolejową nr 9, 2 tuneli drogowych oraz łącznika przystanku metro Stadion Narodowy z p.o. Warszawa Stadion;
Zakres prac będzie realizowany w m. st. Warszawa, dzielnice Praga-Południe, Praga-Północ, Targówek, Rembertów. W zakresie linii kolejowych (kilometraż istniejący zakresu torowego):
nr 2 od km 2,724 do km 6,639;
nr 7 od km 4,062 do km 6,248;
nr 9 od km 4,407 do km 7,108;
nr 45 od km 0,684 do km 2,159;
nr 448 od km 2,725 do km 6,219;
nr 452 od km 4,689 do km 6,241;
nr 545 od km 1,189 do km 2,134;
nr 547 od km 6,146 do km 6,251;
nr 902 od km 4,950 do km 6,485;
nr 903 od km 1,457 do km 2,244;
nr 502 od km 0,060 do km 0,349;
oraz w zakresie zabudowy systemu CSDIP z dostosowaniem sieci LAN/WAN i modernizacją kanalizacji teletechnicznej na p.o. Warszawa Ochota, p.o. Warszawa Śródmieście, p.o. Warszawa Powiśle oraz stacji Warszawa Centralna.
GRUPY DOCELOWE
- ogółu społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu, kraju;
- przewoźnicy oraz kontrahenci;
- media lokalne, regionalne i ogólnopolskie;
- administracja rządowa i samorządowa;
- organizacje pozarządowe.
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów ogólnych:
- poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego;
- skrócenia czasu jazdy pociągów w ruchu międzyregionalnym i aglomeracyjnym;
- poprawy przepustowości linii kolejowej;
- zwiększenia dostępności transportu kolejowego;
- zapewnienia interoperacyjności kolei;
- zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
EFEKTY PROJEKTU
1. Zwiększenie efektywności zarządzania oraz zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury z tytułu zastosowania elementów o wysokiej niezawodności i trwałości.
2. Zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego po przez uzyskanie poprawy oferty przewozowej, a w konsekwencji zwiększenie liczby klientów przez:
- lepszy komfort podróży,
- zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych,
- eliminację barier dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się,
- zwiększenie oferty przewozowej,
- poprawę estetyzacji obiektów.
3. Poprawa stanu środowiska.
4. Optymalizacja kosztów energii poprzez racjonalne wykorzystanie urządzeń będących odbiornikami energii elektrycznej.
5. Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu.
6. Unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym.
7. Unowocześnienie systemów informacji pasażerskiej.
8. Przebudowa układów torowych w szczególności głowic rozjazdowych stacji Warszawa Wschodnia celem dostosowania układów torowych stacji do przewidywanych potrzeb przewozowych.
WARTOŚĆ PROJEKTU
4 189 050 695,56 PLN (w tym 4 080 118 917,26 PLN nakładów kwalifikowanych)
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE
Projekt ubiega się o dofinansowanie z programu FEnIKS
CZAS REALIZACJI
Roboty budowlane będą realizowane w latach 2026 – 2029