Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin - Lublin, etap IIb (Warszawa Wawer-Otwock)
Linia kolejowa zlokalizowana jest na terenie województwa mazowieckiego w dzielnicy Wawer m. st. Warszawy oraz powiatu otwockiego, gminie Józefów i mieście Otwock. Projekt ten jest kolejnym etapem modernizacji linii otwockiej.
ZAKRES PROJEKTU
Roboty budowlane na odcinku Warszawa Wawer – Otwock mają charakter zarówno modernizacji, jak też budowy o wielobranżowym zakresie i wysokim stopniu złożoności.
- Nawierzchnia torowa linii kolejowej nr 7 wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. sieć trakcyjna, elektroenergetyka, srk, telekomunikacja, sieci sanitarne) na odcinku Warszawa Wawer – Otwock zostanie przebudowana, wybudowane zostaną dwa tory linii kolejowejnr 506. Zlikwidujemy cztery przejazdy kolejowe, a zamiast nich powstaną wygodne tunele – w Radości w ul. Panny Wodnej - Izbicka, Falenicy w ul. Walcowniczej – Bysławskiej, w Józefowie w okolicy ul. Cicha – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa w okolicy ul. Werbeny – Brucknera.
- Zostanie przebudowane osiem przystanków, w tym w Warszawie Aninie, Warszawie Międzylesiu, Warszawie Radości, Warszawie Miedzeszynie, na stacji Warszawa Falenica, w Michalinie, Józefowie i Otwocku Świdrze. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów.
- Zostanie wybudowanych 20 nowych przejść podziemnych pod torami, w tym sześć z nich w lokalizacjach wyznaczonych wspólnie z lokalnymi samorządami oraz będzie przebudowane istniejące podziemne przejście na stacji Warszawa Falenica.
- Odremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder i dobudowane zostaną dwa nowe obiekty na dodatkowe tory.
- Na odcinku Warszawa Międzylesie – Warszawa Radość wybudowany zostanie wiadukt kolejowy.
- Wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Dodatkowo na linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wschodnia Osobowa – Otwock oraz linii kolejowej nr 506 Warszawa Wschodnia Towarowa – Otwock zabudowany zostanie system ERTMS/ETCS.
GRUPY DOCELOWE
- ogółu społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu, kraju;
- przewoźnicy oraz kontrahenci;
- media lokalne, regionalne i ogólnopolskie;
- administracja rządowa i samorządowa;
- organizacje pozarządowe.
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów ogólnych:
- poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego;
- skrócenia czasu jazdy pociągów w ruchu międzyregionalnym i aglomeracyjnym;
- poprawy przepustowości linii kolejowej;
- zwiększenia dostępności transportu kolejowego;
- zapewnienia interoperacyjności kolei;
- zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
EFEKTY PROJEKTU
Realizacja Projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap IIb” (Warszawa Wawer – Otwock) przyczyni się do rozdzielenia ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
Docelowa prędkość dla pociągów pasażerskich po torach linii kolejowej nr 7 to 120 km/h, a po linii kolejowej nr 506 – prędkość 160 km/h.
WARTOŚĆ PROJEKTU
1 833 198 829,05 PLN
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
CZAS REALIZACJI
2024 - 2029