Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo, etap I - faza II
Linia kolejowa C-E 65, na której będą prowadzone prace w ramach przedmiotowego projektu, leży na sieci bazowej, a dokładniej w europejskim korytarzu transportowym Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie. W związku z powyższym realizacja przedmiotowego projektu przyczynia się do dokończenia sieci bazowej TEN-T.
Przedmiotowy projekt jest kontynuacją prac związanych z modernizacją linii kolejowych na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice nieujętych w ramach fazy I projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz –Maksymilianowo, etap I” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W rezultacie prac objętych Fazą I i Fazą II przebudowanych zostanie 129,097 km linii 2-torowej oraz 24,531 km linii 1-torowej.
Projekt obejmuje:
- Wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka Nakło Śląskie – Kalina (LOT B) nieujętych w Fazie I;
- Realizację robót budowlanych na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie (LOT A) nieujętych w Fazie I;
- Realizację robót budowlanych na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki (LOT C) nieujętych w Fazie I;
- Realizację robót budowlanych na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D) nieujętych w Fazie I;
- Zarządzanie i nadzór nad robotami budowlanymi na LOT A;
- Realizację umów przyłączeniowych oraz pozostałe opłaty na LOT A;
- Wykup gruntów na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice;
- Działania informacyjne i promocyjne;
- Rezerwę na nieprzewidziane wydatki.
GRUPY DOCELOWE
Docelowymi interesariuszami i odbiorcami projektu będą organizatorzy przewozów, przewoźnicy, użytkownicy indywidualni i przedsiębiorcy korzystający ze zmodernizowanej infrastruktury transportowej. Interesariusze są to podmioty, które biorą czynny udział w jego realizacji lub są zainteresowane wynikami jego wdrożenia.
Do bezpośrednich interesariuszy projektu uwzględniając podział na poszczególne grupy zaliczyć można:
- przewoźnicy pasażerscy,
- przewoźnicy towarowi,
- podmioty gospodarcze. Firmy przemysłowe zlokalizowane bezpośrednio wzdłuż analizowanych linii kolejowych oraz skoncentrowane w obszarze konurbacji górnośląskiej, dla których LK131 ma ważne znaczenie w transporcie towarów. Interesariuszami są także zakłady produkcyjne transportujące towary pomiędzy Górnym Śląskiem a portami w Gdańsku i Gdyni,
- port w Gdańsku jak i w Gdyni z uwagi na silne powiązania samych portów w Gdańsku i Gdyni z transportem kolejowym, w szczególności na relacji porty - województwo śląskie,
- terminale przeładunkowe, które w kontekście wzrostu przewozów intermodalnych, pełnią bardzo ważną funkcję w łańcuchu logistycznym,
- użytkownicy infrastruktury: Pasażerowie transportu kolejowego, mieszkańcy miejscowości, przez które bezpośrednio przebiegają odcinki linii kolejowych oraz gmin ościennych.
CELE PROJEKTU
Bezpośrednimi celami realizowanego projektu są:
- skrócenie czasu przewozu ładunków (wynikające z tytułu wzrostu prędkości i redukcji postoju z przyczyn niehandlowych),
- skrócenie czasu podróży pasażerów,
- stworzenie warunków do szybkich przewozów pasażerów i towarów poprzez zwiększenie średniej prędkości pociągów i wyeliminowanie miejsc ograniczających prędkość,
- wprowadzenie rzeczywistej konkurencji i powiązania różnych gałęzi transportu, a przede wszystkim ożywienie przewozów kolejowych,
- poprawę przepustowości na przedmiotowej linii kolejowej, częstotliwości i punktualności połączeń,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko poprzez:
- przejęcie ruchu przez transport kolejowy z transportu drogowego jako mniej przyjaznego dla środowiska,
- odciążanie transportu drogowego, co wiąże się ze zwiększeniem przepustowości i poziomu bezpieczeństwa na drogach,
- stworzenie warunków dla zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności regionu, które będzie sprzyjać rozwojowi społeczno-gospodarczemu.
EFEKTY PROJEKTU
W wyniku realizacji projektu planowane jest osiągnięcie następujących wskaźników produktu:
- Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych – TEN-T – 269,876 km
- Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych – poza TEN-T – 12,849 km
- Liczba wybudowanych obiektów inżynieryjnych – 3 szt.
- Liczba zmodernizowanych obiektów inżynieryjnych – 16 szt.
- Liczba nowych lub zmodernizowanych stacji lub przystanków kolejowych z wyłączeniem dworców Kolejowych – 8 szt.
- Liczba peronów dostosowanych do wymagań TSI PRM – 15 szt.
- Liczba przejść kolejowych przystosowanych do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – 9 szt.
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 24 szt.
- Liczba stacji/przystanków osobowych wyposażonych w nowoczesne elementy prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej i/lub systemy monitoringu wizyjnego – 8 szt.
oraz następujących wskaźników rezultatu:
- Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, rozbudowanych, przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych – docelowa 138 431 488,0000 pasażerokilometr/rok.
- Transport towarowy koleją – docelowa 3 347 930 804,0000 tonokilometr/rok.
- Oszczędność czasu dzięki udoskonalonej infrastrukturze kolejowej – docelowa 36 286,0000 osobodni/rok.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
947 651 973,59 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
700 391 396,65 PLN
CZAS REALIZACJI *
2024 – 2025
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0004/24-00 Projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo, etap I” - faza II w ramach działania: Kolej w TEN-T
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **
595 335 525,16 PLN
WARTOŚĆ PROJEKTU **
772 452 430,87 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
164 682 077,60 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2024 – 2025
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.