Powrót

Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo, etap I - faza II

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Linia kolejowa C-E 65, na której będą prowadzone prace w ramach przedmiotowego projektu, leży na sieci bazowej, a dokładniej w europejskim korytarzu transportowym Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie. W związku z powyższym realizacja przedmiotowego projektu przyczynia się do dokończenia sieci bazowej TEN-T.

Przedmiotowy projekt jest kontynuacją prac związanych z modernizacją linii kolejowych na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice nieujętych w ramach fazy I projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz –Maksymilianowo, etap I” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W rezultacie prac objętych Fazą I i Fazą II przebudowanych zostanie 129,097 km linii 2-torowej oraz 24,531 km linii 1-torowej.

Projekt obejmuje:

  • Wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka Nakło Śląskie – Kalina (LOT B) nieujętych w Fazie I;
  • Realizację robót budowlanych na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie (LOT A) nieujętych w Fazie I;
  • Realizację robót budowlanych na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki (LOT C) nieujętych w Fazie I;
  • Realizację robót budowlanych na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D) nieujętych w Fazie I;
  • Zarządzanie i nadzór nad robotami budowlanymi na LOT A;
  • Realizację umów przyłączeniowych oraz pozostałe opłaty na LOT A;
  • Wykup gruntów na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice;
  • Działania informacyjne i promocyjne;
  • Rezerwę na nieprzewidziane wydatki.

GRUPY DOCELOWE

Docelowymi interesariuszami i odbiorcami projektu będą organizatorzy przewozów, przewoźnicy, użytkownicy indywidualni i przedsiębiorcy korzystający ze zmodernizowanej infrastruktury transportowej. Interesariusze są to podmioty, które biorą czynny udział w jego realizacji lub są zainteresowane wynikami jego wdrożenia. 

Do bezpośrednich interesariuszy projektu uwzględniając podział na poszczególne grupy zaliczyć można:

  • przewoźnicy pasażerscy,
  • przewoźnicy towarowi,
  • podmioty gospodarcze. Firmy przemysłowe zlokalizowane bezpośrednio wzdłuż analizowanych linii kolejowych oraz skoncentrowane w obszarze konurbacji górnośląskiej, dla których LK131 ma ważne znaczenie w transporcie towarów. Interesariuszami są także zakłady produkcyjne transportujące towary pomiędzy Górnym Śląskiem a portami w Gdańsku i Gdyni,
  • port w Gdańsku jak i w Gdyni z uwagi na silne powiązania samych portów w Gdańsku i Gdyni z transportem kolejowym, w szczególności na relacji porty - województwo śląskie,
  • terminale przeładunkowe, które w kontekście wzrostu przewozów intermodalnych, pełnią bardzo ważną funkcję w łańcuchu logistycznym,
  • użytkownicy infrastruktury: Pasażerowie transportu kolejowego, mieszkańcy miejscowości, przez które bezpośrednio przebiegają odcinki linii kolejowych oraz gmin ościennych.

CELE PROJEKTU

Bezpośrednimi celami realizowanego projektu są:

  • skrócenie czasu przewozu ładunków (wynikające z tytułu wzrostu prędkości i redukcji postoju z przyczyn niehandlowych), 
  • skrócenie czasu podróży pasażerów, 
  • stworzenie warunków do szybkich przewozów pasażerów i towarów poprzez zwiększenie średniej prędkości pociągów i wyeliminowanie miejsc ograniczających prędkość, 
  • wprowadzenie rzeczywistej konkurencji i powiązania różnych gałęzi transportu, a przede wszystkim ożywienie przewozów kolejowych,
  • poprawę przepustowości na przedmiotowej linii kolejowej, częstotliwości i punktualności połączeń, 
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko poprzez: 
  • przejęcie ruchu przez transport kolejowy z transportu drogowego jako mniej przyjaznego dla środowiska,
  • odciążanie transportu drogowego, co wiąże się ze zwiększeniem przepustowości i poziomu bezpieczeństwa na drogach,
  • stworzenie warunków dla zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności regionu, które będzie sprzyjać rozwojowi społeczno-gospodarczemu.

EFEKTY PROJEKTU

W wyniku realizacji projektu planowane jest osiągnięcie następujących wskaźników produktu:

  1. Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych – TEN-T – 269,876 km
  2. Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych – poza TEN-T – 12,849 km
  3. Liczba wybudowanych obiektów inżynieryjnych – 3 szt.
  4. Liczba zmodernizowanych obiektów inżynieryjnych – 16 szt.
  5. Liczba nowych lub zmodernizowanych stacji lub przystanków kolejowych z wyłączeniem dworców Kolejowych – 8 szt.
  6. Liczba peronów dostosowanych do wymagań TSI PRM – 15 szt.
  7. Liczba przejść kolejowych przystosowanych do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – 9 szt.
  8. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 24 szt.
  9. Liczba stacji/przystanków osobowych wyposażonych w nowoczesne elementy prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej i/lub systemy monitoringu wizyjnego – 8 szt.

oraz następujących wskaźników rezultatu:

  1. Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, rozbudowanych, przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych – docelowa 138 431 488,0000 pasażerokilometr/rok.
  2. Transport towarowy koleją – docelowa 3 347 930 804,0000 tonokilometr/rok.
  3. Oszczędność czasu dzięki udoskonalonej infrastrukturze kolejowej – docelowa 36 286,0000 osobodni/rok.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

947 651 973,59 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

700 391 396,65 PLN

CZAS REALIZACJI *

2024 – 2025

* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0004/24-00 Projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo, etap I” - faza II w ramach działania: Kolej w TEN-T

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **

595 335 525,16 PLN

WARTOŚĆ PROJEKTU **

772 452 430,87 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

164 682 077,60 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2024 – 2025

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.