POIiŚ 7.1-25 Budowa infrastruktury systemu GSM-R zgodnie z NPW ERTMS na linii kolejowej E 20/C-E 20 korytarz F na odcinku Kunowice – Terespol
ZAKRES PROJEKTU
Realizacja przedsięwzięcia polegała na zaprojektowaniu, budowie i instalacji systemu ERTMS/GSM-R oraz światłowodowego medium transmisyjnego na Odcinku Wdrożeniowym zlokalizowanym na linii kolejowej E 20 oraz fragmencie linii C-E 20, stanowiące łącznie część II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, będące częścią Korytarza F.
Projekt jest inwestycją o charakterze punktowo - liniowym. Odcinek Wdrożeniowy liczy 856,244 km linii kolejowej i został podzielony na dwie części: Odcinek Wdrożeniowy A i Odcinek Wdrożeniowy B.
Odcinek Wdrożeniowy A liczy 397,449 km linii kolejowej (linia E 20 Granica Państwa - Kunowice – Łowicz) i obejmuje poniższy kilometraż:
- linia nr 3 – od km 80,649 do km 478,098
 
Odcinek Wdrożeniowy B liczy 458,795 km linii kolejowej (linia E 20 Łowicz – Warszawa – Łuków – Terespol – Granica Państwa oraz linia C-E 20 Łowicz – Skierniewice – Pilawa – Łuków) i składa się z następujących linii i odcinków:
- linia nr 3 – od km 10,719 do km 80,649
 - linia nr 2 – od km 5,988 do km 211,657
 - linia nr 11 – od km 0,258 do km 21,976
 - linia nr 12 – od km -0,405 do km 161,073
 
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Głównym celem inwestycji było wypełnienie założeń wynikających z „Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013”, „Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015” i „Strategii Rozwoju Transportu 2007-2013” oraz „Narodowego Planu Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym w Polsce” przyjętego w marcu 2007 roku przez Rząd RP. Dokumenty te w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego definiują cele i priorytety do wykonania w ramach budów, przebudów, modernizacji, unowocześniania oraz restrukturyzacji.
Zabudowa systemu ERTMS/GSM-R na Odcinku Wdrożeniowym wpisuje się w cele osi priorytetowej Transport Przyjazny Środowisku. System ERTMS/GSM-R służyć będzie zwiększaniu udziału przewozów, prowadząc tym samym do lepszego zrównoważenia systemu transportowego i zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko GSM-R jako częścią Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS (ang. European Rail Traffic Management System) jest systemem łączności cyfrowej opartym na standardzie GSM, zaprojektowanym dla potrzeb zapewnienia komunikacji (głos i dane) pomiędzy pracownikami firm zajmujących się transportem kolejowym.
Doposażenie linii kolejowej w ERTMS/GSM-R pozwoli:
- zwiększyć płynność i bezpieczeństwo ruchu pociągów;
 - poprawić niezawodność i punktualność przewozów;
 - poprawić jakość usług łączności głosowej i transmisji danych;
 - zmniejszyć opóźnienia i zwiększyć przepustowość linii;
 - przygotować infrastrukturę transmisyjną niezbędną dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 koniecznego do uzyskania pełnej interoperacyjności;
 - ograniczyć koszty zewnętrzne z tytułu wzrostu bezpieczeństwa pod kątem wypadkowości na kolei.
 
Do 2020 r. w Europie większość linii konwencjonalnych oraz wszystkie linie dużych prędkości będą wyposażone w ERTMS. System ten ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, tzn. możliwość bezpiecznego i płynnego poruszania się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Wprowadzenie tego ujednoliconego rozwiązania w zakresie bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ma na celu zbudowanie na poziomie Unii Europejskiej wspólnego, konkurencyjnego i rozwojowego rynku kolejowego dla produktów i usług.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
409 893 848,41 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
283 089 429,13 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2012 - 2016
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Wdrożenie systemu ERTMS w skali sieci jest projektem znacznie bardziej złożonym i długoterminowym, niż innego rodzaju projekty inwestycyjne. Czerpanie korzyści z wdrożonego systemu ERTMS będzie możliwe dopiero w przypadku uzyskania odpowiedniej długości sieci kolejowej, objętej systemem – nie tylko w Polsce, ale również w krajach sąsiednich. Dopiero upowszechniony system ERTMS pozwoli osiągnąć szereg dodatkowych korzyści synergicznych, nie wynikających bezpośrednio z pojedynczych, narodowych wdrożeń. Te, niemożliwe do kwantyfikacji w skali krajowych projektów, korzyści obejmują m.in.:
- likwidację barier wejścia na rynki kolejowe poszczególnych krajów, a co za tym idzie zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego i zmniejszenie kosztów zewnętrznych transportu drogowego;
 - unifikację i zmniejszenie kosztów produkcji urządzeń srk na potrzeby kolei europejskich;
 - bezpieczną kontrolę jazdy pociągów;
 - redukcję wypadków na kolei;
 - zmniejszenie ilości pojazdów i osób bezpośrednio uczestniczących w wypadkach na przejazdach kolejowych;
 - redukcję opóźnień spowodowanych problemami technicznymi;
 - przygotowanie infrastruktury transmisyjnej niezbędnej dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 niezbędnego do uzyskania pełnej interoperacyjności;
 - dokładna kwantyfikacja w/w efektów nie wynika z pojedynczych projektów, lecz z korzyści o naturze synergicznej, wynikającej z dużej ilości analogicznych projektów, realizowanych w wielu krajach.