Powrót    
 POIiŚ 7.1-24.2 Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap I, odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna
ZAKRES PROJEKTU
Ze względu na wymagane decyzje administracyjne różne dla stacji Łódź Widzew (projekt realizowany przez PLK S.A.) i stacji Łódź Fabryczna (część projektu realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A. i Miasto Łódź) do celów realizacji podzielono Lot B na dwa odrębne Loty:
- Lot B1 - Zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji Łódź Widzew i części szlaku Łódź Fabryczna – Łódź Widzew od km 2,250 do km 7,200 wraz z urządzeniami srk i telekomunikacji dla całego odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Widzew oraz modernizacji linii objazdowej Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska,
 - Lot B2 - Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot B2 – odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego i infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna – budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową,
 - budowa tunelu z linią 4-torową dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości,
 - budowa stacji Łódź Fabryczna jako stacji podziemnej: 3 perony dwukrawędziowe o dł. do 400 m i jeden peron dwukrawędziowy o dł. 300 m, 8 torów,
 - budowa konstrukcji nowego dworca Łódź Fabryczna,
 - likwidacja przejazdu kat. A w km 2,728 (w ciągu ul. Niciarnianej) i zastąpienie go skrzyżowaniem bezkolizyjnym,
 - budowa przystanku osobowego Łódź Niciarniana: 1 peron dwukrawędziowy,
 - likwidacja przejazdu kat. A w km 3,356 (w ciągu ulicy Widzewskiej),
 - przebudowa stacji Łódź Widzew: 3 perony dwukrawędziowe o dł. 400 m, 6 torów dla ruchu pasażerskiego, 2 tory dla ruchu towarowego i 2 tory odstawcze,
 - budowa przejścia podziemnego dla pasażerów i likwidacja istniejącej kładki dla pieszych na stacji Łódź Widzew,
 - zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) na stacji Łódź Fabryczna,
 - budowa LCS Łódź Widzew,
 - remont na liniach objazdowych (Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska) linie nr 540 i 25.
 
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- osiągnięcie następujących parametrów technicznych:
- obciążenie linii przewozami 10 ≤ T ≤ 25 Tg/rok,
 - dopuszczalny nacisk z osi 221 Kn,
 - prędkość konstrukcyjna V = 120 km/h,
 - wysokość peronów na stacjach h = 0,76 m,
 - długość peronów na stacjach: Łódź Fabryczna 3 perony l = 400 m, 1 peron I = 300; Łódź Widzew 3 perony l = 400 m; p.o. Łódź Niciarniana 1 peron l = 200 m,
 
 - poprawa jakości usług transportowych w obrębie aglomeracji łódzkiej poprzez stworzenie możliwości zdecydowanie szybszego i punktualniejszego dojazdu komunikacją kolejową do Warszawy w porównaniu z innymi środkami transportu publicznego,
 - podniesienie poziomu bezpieczeństwa przewozów towarowych i ruchu pasażerskiego poprzez zahamowanie postępującej dekapitalizacji infrastruktury kolejowej oraz zwiększenie technicznej przepustowości linii,
 - obniżenie kosztów kolejowych usług transportowych przy jednoczesnej poprawie oferty przewozowej w wyniku dostosowania standardów techniczno-eksploatacyjnych na modernizowanym odcinku linii do wymagań interoperacyjności,
 - podniesienie efektywności użytkowania linii (m.in. dzięki zwiększeniu liczby pasażerów),
 - eliminacja istniejących barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych,
 - redukcja negatywnego oddziaływania na środowisko.
 
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
1 728 627 180,79 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
1 020 996 741,80 PLN