Powrót

Prace na linii kolejowej nr 143

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Celem Przedsięwzięcia jest utrzymanie i poprawa przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów linii kolejowej nr 143 na odcinkach Bierutów – Oleśnica i Kluczbork - Wołczyn. Projekt obejmuje przygotowanie dokumentacji wykonawczej (srk, telekomunikacja) oraz roboty budowlane na odcinkach:

  • Bierutów - Oleśnica, to jest od km 120,490 do km 132,542 linii nr 143.
  • Kluczbork – Wołczyn, to jest od km 71,366 do km 81,800 linii nr 143.

Zakres Przedsięwzięcia:

  • kompleksową przebudowę układu torowego w tym:
    • zabudowę przejścia rozjazdowego na stacji Bierutów (od km 120,490 do km 121,075);
    • zabudowę przejścia rozjazdowego na stacji Wołczyn (od km 81,100 do km 81,800);
    • poprawę geometrii w planie i profilu,
    • poprawę stanu torowiska (zabudowę warstwy ochronnej, wymianę gruntów, podsypki i podkładów kolejowych),
    • wzmocnienie nasypów kolejowych,
    • poprawę odwodnienia.
  • budowę 2 peronów na stacji Solniki Wielkie (i modernizację 2 peronów na przystanku osobowym Smardy wraz z budową dojść do peronów;
  • rehabilitację/przebudowę 3 wiaduktów kolejowych i 3 mostów kolejowych;
  • rehabilitację/przebudowę/budowę 14 przepustów;
  • wymianę sieci trakcyjnej;
  • przebudowę sieci elektroenergetycznych zasilających urządzenia oświetleniowe, peronowe, srk, teletechniczne;
  • modernizację urządzeń srk i telekomunikacji;
  • modernizację blokady półsamoczynnej na szlaku Kluczbork – Wołczyn;
  • modernizację 15 przejazdów kolejowo drogowych, w tym zabudowę SSP w 5 lokalizacjach, zabudowę TVu w 5 lokalizacjach, modernizację oświetlenia w 7 lokalizacjach, zabudowę tarcz ostrzegawczych w 4 lokalizacjach, zabudowę rogatek w 7 lokalizacjach, modernizację nawierzchni drogowej w 16 lokalizacjach.

KORZYŚCI Z REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA

Powyższe prace umożliwią osiągnięcie następujących parametrów na odcinkach Bierutów – Oleśnica i Kluczbork – Wołczyn:

  • maksymalna prędkość pociągów pasażerskich: V=120 km/h;
  • maksymalna prędkość pociągów towarowych: V=80 km/h;
  • maksymalny nacisk 221 kN/oś.

GRUPY DOCELOWE

Pasażerowie, kierowca i inni użytkownicy dróg, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

599 349 711,18 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

487 276 187,95 PLN

CZAS REALIZACJI

2025 – 2026

* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0005/25 z dn. 27.06.2025 r.