Prace na linii kolejowej nr 143
Celem Przedsięwzięcia jest utrzymanie i poprawa przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów linii kolejowej nr 143 na odcinkach Bierutów – Oleśnica i Kluczbork - Wołczyn. Projekt obejmuje przygotowanie dokumentacji wykonawczej (srk, telekomunikacja) oraz roboty budowlane na odcinkach:
- Bierutów - Oleśnica, to jest od km 120,490 do km 132,542 linii nr 143.
- Kluczbork – Wołczyn, to jest od km 71,366 do km 81,800 linii nr 143.
Zakres Przedsięwzięcia:
- kompleksową przebudowę układu torowego w tym:
- zabudowę przejścia rozjazdowego na stacji Bierutów (od km 120,490 do km 121,075);
- zabudowę przejścia rozjazdowego na stacji Wołczyn (od km 81,100 do km 81,800);
- poprawę geometrii w planie i profilu,
- poprawę stanu torowiska (zabudowę warstwy ochronnej, wymianę gruntów, podsypki i podkładów kolejowych),
- wzmocnienie nasypów kolejowych,
- poprawę odwodnienia.
- budowę 2 peronów na stacji Solniki Wielkie (i modernizację 2 peronów na przystanku osobowym Smardy wraz z budową dojść do peronów;
- rehabilitację/przebudowę 3 wiaduktów kolejowych i 3 mostów kolejowych;
- rehabilitację/przebudowę/budowę 14 przepustów;
- wymianę sieci trakcyjnej;
- przebudowę sieci elektroenergetycznych zasilających urządzenia oświetleniowe, peronowe, srk, teletechniczne;
- modernizację urządzeń srk i telekomunikacji;
- modernizację blokady półsamoczynnej na szlaku Kluczbork – Wołczyn;
- modernizację 15 przejazdów kolejowo drogowych, w tym zabudowę SSP w 5 lokalizacjach, zabudowę TVu w 5 lokalizacjach, modernizację oświetlenia w 7 lokalizacjach, zabudowę tarcz ostrzegawczych w 4 lokalizacjach, zabudowę rogatek w 7 lokalizacjach, modernizację nawierzchni drogowej w 16 lokalizacjach.
KORZYŚCI Z REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA
Powyższe prace umożliwią osiągnięcie następujących parametrów na odcinkach Bierutów – Oleśnica i Kluczbork – Wołczyn:
- maksymalna prędkość pociągów pasażerskich: V=120 km/h;
- maksymalna prędkość pociągów towarowych: V=80 km/h;
- maksymalny nacisk 221 kN/oś.
GRUPY DOCELOWE
Pasażerowie, kierowca i inni użytkownicy dróg, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
599 349 711,18 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
487 276 187,95 PLN
CZAS REALIZACJI
2025 – 2026
* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0005/25 z dn. 27.06.2025 r.