Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice
Celem Przedsięwzięcia jest jest utrzymanie i poprawa przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez prace punktowe na odcinku od km 40,111 do km 94,281 linii kolejowej nr 132.
ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘCIA
- regulacja torów w planie i profilu;
- mechaniczne oczyszczenie podsypki (na wybranych odcinkach);
- wymiana podkładów na nowe (na wybranych odcinkach);
- kompleksowa renowację przytwierdzeń podkładów kolejowych na odcinku Strzelce Opolskie – Opole Groszowice;
- rozbiórka i odbudowa nasypu w km 88,400-88,600 linii nr 132 (miejsce dawnej katastrofy);
- mechaniczne podbicie torów i rozjazdów (na wybranych odcinkach);
- wymiana 1 rozjazdu na stacji Toszek;
- zabudowa 1 przejścia rozjazdowego w stacji Tarnów Opolski;
- wymiana 27 napędów zwrotnicowych;
- zabudowę urządzeń srk na stacji Błotnica Strzelecka;
- zabudowę światłowodu na odcinkach Kotulin - Ligota Toszecka – Toszek - Strzelce Opolskie oraz w stacji Toszek;
- remont 1 mostu kolejowego, w km 61,590 linii nr 132;
- remont 4 wiaduktów kolejowych (w km 50,918, km 67,526, 70,654 i 76,343 linii nr 132);
- remont 1 przejścia pod torami (w km 66,968 linii nr 132);
- modernizacja 3 stacji (Błotnica Strzelecka, Strzelce Opolskie, Tarnów Opolski) i 2 przystanków osobowych (Ligota Toszecka, Kotulin), w tym w szczególności modernizację 10 peronów (Błotnica Strzelecka - 2, Strzelce Opolskie -2, Ligota Toszecka - 2, Kotulin – 2, Tarnów Opolski - 2);
- dostosowanie sieci trakcyjnej do nowych układów stacyjnych (budowa przejść rozjazdowych, regulacja sieci);
- zabudowę EOR w rozjazdach w stacjach Toszek, Otmice oraz Tarnów Opolski;
- modernizację 28 przejazdów kolejowo – drogowych, w tym:
- zabudowa SSP na 12 przejazdach;
- zabudowa TVu na 18 przejazdach;
- modernizacja oświetlenia na 27 przejazdach,
- zabudowa tarcz ostrzegawczych na 14 przejazdach;
- zabudowa urządzeń rogatkowych na 23 przejazdach;
- modernizacja nawierzchni drogowej na 23 przejazdach.
- zabudowę systemu CSDIP na 2 przystankach osobowych (Ligota Toszecka, Kotulin) oraz na 1 stacji Strzelce Opolskie.
GRUPY DOCELOWE
Pasażerowie, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów, przewoźnicy.
EFEKTY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA
Podniesienie parametrów technicznych linii nr 132:
- prędkość maksymalna pasażerska:
- V=160 km/h odcinek w km: 50,918 – 66,071; 68,078 – 71,278; 73,509 – 80,375; 81,284 – 84,047; 85,911 – 94,281;
- V=140 km/h odcinek w km: 71,278 – 72,855; 73,055 – 73,509; 84,047 – 85,911;
- V=130 km/h odcinek w km: 80,589 – 81,284;
- V=120 km/h odcinek w km: 40,111 – 50,918; 72,855 – 73,055; 80,375 – 80,589;
- V=100 km/h odcinek w km: 66,071 – 68,078;
- Prędkość maksymalna towarowa:
- V=120 km/h odcinek w km: 40,111 – 94,281;
- maksymalny nacisk:
- 221 kN/oś dla odcinka 40,111 – 94,281.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
145 696 694,83 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
118 452 597,42 PLN
CZAS REALIZACJI
2025 – 2026
* Źródło: ANEKS nr KPOD.09.07- IW.02-0006/24-01 do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego KPOD.09.07- IW.02-0006/24 z dnia 28 kwietnia 2025 r.