Powrót

Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Celem Przedsięwzięcia jest jest utrzymanie i poprawa przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez prace punktowe na odcinku od km 40,111 do km 94,281 linii kolejowej nr 132.

ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘCIA

  • regulacja torów w planie i profilu;
  • mechaniczne oczyszczenie podsypki (na wybranych odcinkach);
  • wymiana podkładów na nowe (na wybranych odcinkach);
  • kompleksowa renowację przytwierdzeń podkładów kolejowych na odcinku Strzelce Opolskie – Opole Groszowice;
  • rozbiórka i odbudowa nasypu w km 88,400-88,600 linii nr 132 (miejsce dawnej katastrofy);
  • mechaniczne podbicie torów i rozjazdów (na wybranych odcinkach);
  • wymiana 1 rozjazdu na stacji Toszek;
  • zabudowa 1 przejścia rozjazdowego w stacji Tarnów Opolski;
  • wymiana 27 napędów zwrotnicowych;
  • zabudowę urządzeń srk na stacji Błotnica Strzelecka;
  • zabudowę światłowodu na odcinkach Kotulin - Ligota Toszecka – Toszek - Strzelce Opolskie oraz w stacji Toszek;
  • remont 1 mostu kolejowego, w km 61,590 linii nr 132;
  • remont 4 wiaduktów kolejowych (w km 50,918, km 67,526, 70,654 i 76,343 linii nr 132);
  • remont 1 przejścia pod torami (w km 66,968 linii nr 132);
  • modernizacja 3 stacji (Błotnica Strzelecka, Strzelce Opolskie, Tarnów Opolski) i 2 przystanków osobowych (Ligota Toszecka, Kotulin), w tym w szczególności modernizację 10 peronów (Błotnica Strzelecka - 2, Strzelce Opolskie -2, Ligota Toszecka - 2, Kotulin – 2, Tarnów Opolski - 2);
  • dostosowanie sieci trakcyjnej do nowych układów stacyjnych (budowa przejść rozjazdowych, regulacja sieci);
  • zabudowę EOR w rozjazdach w stacjach Toszek, Otmice oraz Tarnów Opolski;
  • modernizację 28 przejazdów kolejowo – drogowych, w tym:
    • zabudowa SSP na 12 przejazdach;
    • zabudowa TVu na 18 przejazdach;
    • modernizacja oświetlenia na 27 przejazdach,
    • zabudowa tarcz ostrzegawczych na 14 przejazdach;
    • zabudowa urządzeń rogatkowych na 23 przejazdach;
    • modernizacja nawierzchni drogowej na 23 przejazdach.
  • zabudowę systemu CSDIP na 2 przystankach osobowych (Ligota Toszecka, Kotulin) oraz na 1 stacji Strzelce Opolskie.

GRUPY DOCELOWE

Pasażerowie, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów, przewoźnicy.

EFEKTY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA

Podniesienie parametrów technicznych linii nr 132:

  • prędkość maksymalna pasażerska:
    • V=160 km/h odcinek w km: 50,918 – 66,071; 68,078 – 71,278; 73,509 – 80,375; 81,284 – 84,047; 85,911 – 94,281;
    • V=140 km/h odcinek w km: 71,278 – 72,855; 73,055 – 73,509; 84,047 – 85,911;
    • V=130 km/h odcinek w km: 80,589 – 81,284;
    • V=120 km/h odcinek w km: 40,111 – 50,918; 72,855 – 73,055; 80,375 – 80,589;
    • V=100 km/h odcinek w km: 66,071 – 68,078;
  • Prędkość maksymalna towarowa:
    • V=120 km/h odcinek w km: 40,111 – 94,281;
  • maksymalny nacisk:
    • 221 kN/oś dla odcinka 40,111 – 94,281.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

145 696 694,83 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

118 452 597,42 PLN

CZAS REALIZACJI

2025 – 2026

* Źródło: ANEKS nr KPOD.09.07- IW.02-0006/24-01 do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego KPOD.09.07- IW.02-0006/24 z dnia 28 kwietnia 2025 r.