Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza
Celem Przedsięwzięcia jest utrzymanie i poprawa przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez prace punktowe na odcinkach:
- Koluszki – Częstochowa, od km 106,950 do km 107,300 i od km 107,772 do km 229,278 linii nr 1;
- Zawiercie – Dąbrowa Górnica, od km 273,250 do km 291,609 linii nr 1.
Dodatkowo, na odcinku przyległym do powyższych odcinków linii kolejowych, to jest:
- od km 107,300 do km 107,772 linii nr 1,
- prowadzone będą prace w branżach teletechniki i srk, zapewniające pełną funkcjonalność Przedsięwzięcia.
Zakres Przedsięwzięcia:
- poprawę geometrii torów wraz z podbiciem stabilizacyjnym torów i rozjazdów;
- wymianę szyn na nowe na wybranych odcinkach;
- budowę brakujących przejść rozjazdowych;
- wymianę rozjazdów na wybranych stacjach;
- wymianę podkładów w wybranych lokalizacjach;
- miejscowe oczyszczenie podsypki tłuczniowej;
- udrożnienie i odtworzenie systemu odwodnienia w wybranych lokalizacjach;
- punktowe wzmocnienie podtorza;
- wymianę podsypki tłuczniowej wraz z zabudową geowłókniny w wybranych lokalizacjach;
- reprofilację szyn i rozjazdów;
- wymianę nawierzchni kolejowej na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych;
- budowę nowych komputerowych urządzeń srk wraz z zabudową nowego systemu kontroli
- niezajętości torów i rozjazdów w stacji Rudniki;
- budowę 3 blokad liniowych (szlaki Koluszki – Rokiciny, Rokiciny - Baby i Baby - Piotrków Trybunalski);
- dostosowanie urządzeń srk (stacyjne, liniowe, urządzenia ssp);
- zabudowę światłowodu;
- dostosowanie lub wykonanie zasilania, oświetlenia i ogrzewania rozjazdów;
- remont 4 mostów kolejowych i 1 wiaduktu kolejowego;
- remont 39 peronów w obrębie 21 stacji i przystanków osobowych wraz z dokonaniem drobnych napraw pozostałej nawierzchni peronów;
- dostosowanie sieci trakcyjnej do nowych układów stacyjnych (budowa przejść rozjazdowych, regulacja sieci);
- modernizację 52 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 2 przejść w poziomie szyn.
GRUPY DOCELOWE
Kierowcy, pasażerowie kolei, piesi, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów.
EFEKTY PROJEKTU
Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, zwiększenie prędkości oraz maksymalnego nacisku.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
480 195 202,37 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
390 402 603,55 PLN
CZAS REALIZACJI
2025 – 2026
* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0001/25 z dn.13.06.2025 r.