Powrót

Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Celem Przedsięwzięcia jest utrzymanie i poprawa przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu  pociągów na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez prace punktowe na odcinkach:

  • Koluszki – Częstochowa, od km 106,950 do km 107,300 i od km 107,772 do km 229,278 linii nr 1;
  • Zawiercie – Dąbrowa Górnica, od km 273,250 do km 291,609 linii nr 1.

Dodatkowo, na odcinku przyległym do powyższych odcinków linii kolejowych, to jest:

  • od km 107,300 do km 107,772 linii nr 1,
  • prowadzone będą prace w branżach teletechniki i srk, zapewniające pełną funkcjonalność Przedsięwzięcia.

Zakres Przedsięwzięcia:

  • poprawę geometrii torów wraz z podbiciem stabilizacyjnym torów i rozjazdów;
  • wymianę szyn na nowe na wybranych odcinkach;
  • budowę brakujących przejść rozjazdowych;
  • wymianę rozjazdów na wybranych stacjach;
  • wymianę podkładów w wybranych lokalizacjach;
  • miejscowe oczyszczenie podsypki tłuczniowej;
  • udrożnienie i odtworzenie systemu odwodnienia w wybranych lokalizacjach;
  • punktowe wzmocnienie podtorza;
  • wymianę podsypki tłuczniowej wraz z zabudową geowłókniny w wybranych lokalizacjach;
  • reprofilację szyn i rozjazdów;
  • wymianę nawierzchni kolejowej na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych;
  • budowę nowych komputerowych urządzeń srk wraz z zabudową nowego systemu kontroli 
  • niezajętości torów i rozjazdów w stacji Rudniki;
  • budowę 3 blokad liniowych (szlaki Koluszki – Rokiciny, Rokiciny - Baby i Baby - Piotrków Trybunalski);
  • dostosowanie urządzeń srk (stacyjne, liniowe, urządzenia ssp);
  • zabudowę światłowodu;
  • dostosowanie lub wykonanie zasilania, oświetlenia i ogrzewania rozjazdów;
  • remont 4 mostów kolejowych i 1 wiaduktu kolejowego;
  • remont 39 peronów w obrębie 21 stacji i przystanków osobowych wraz z dokonaniem drobnych napraw pozostałej nawierzchni peronów;
  • dostosowanie sieci trakcyjnej do nowych układów stacyjnych (budowa przejść rozjazdowych, regulacja sieci);
  • modernizację 52 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 2 przejść w poziomie szyn.

GRUPY DOCELOWE

Kierowcy, pasażerowie kolei, piesi, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów.

EFEKTY PROJEKTU

Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, zwiększenie prędkości oraz maksymalnego nacisku.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

480 195 202,37 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

390 402 603,55 PLN

CZAS REALIZACJI

2025 – 2026

* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0001/25 z dn.13.06.2025 r.