Poprawa infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa – Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Tunel - Kraków
Celem Przedsięwzięcia jest przywrócenie parametrów techniczno-eksploatacyjnych linii.
ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘCIA
Przeprowadzenie prac na odcinku Tunel – Kraków (z wyłączeniem stacji Niedźwiedź i odcinka Kraków Przedmieście – Kraków Główny), to jest:
- od km 266,365 do km 294,761,
- od km 297,268 do km 317,650,
- od km 318,650 do km 319,805.
Przedsięwzięcie obejmuje w szczególności następujące prace:
- mechaniczne podbicie toru nr 1 i 2, z uzupełnieniem podsypki na odcinku Tunel – Kraków Główny, z wyłączeniem stacji Niedźwiedź i odcinka Kraków Przedmieście – Kraków Główny (na wybranych odcinkach),
- wymianę szyn na szlakach i stacjach (na wybranych odcinkach),
- wzmocnienie podtorza na szlakach i stacjach (na wybranych odcinkach), z wyłączeniem stacji Niedźwiedź i odcinka Kraków Przedmieście – Kraków Główny,
- wymianę 22 rozjazdów i 4 skrzyżowań torów,
- odcinkową wymianę sieci trakcyjnej na odcinkach (stacjach),
- budowę 2 peronów i przebudowę 4 peronów,
- modernizację 6 przejazdów kolejowo-drogowych (w km 271,185; 280,570; 282,649; 293,726; 294,076; 06,380 linii nr 8).
GRUPY DOCELOWE
Pasażerowie, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów, przewoźnicy.
EFEKTY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA
Infrastruktura techniczna zostanie dostosowana do:
- prędkości Vmax=100 - 120 km/h (dla pociągów pasażerskich) w zależności od układu geometrycznego linii kolejowej;
- prędkości Vmax=80 km/h (dla pociągów towarowych);
- max. nacisku 221 kN/oś.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
145 140 000,00 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
118 000 000,00 PLN
CZAS REALIZACJI
2025 – 2026
* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0009/24 – przedsięwzięcie pn. „Poprawa infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa – Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Tunel - Kraków” z d. 28.07.2025 r.