Powrót

Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Celem Przedsięwzięcia jest poprawa przepustowości linii kolejowej nr 354 i likwidacja wąskich gardeł na odcinku Poznań Główny POD – Rogoźno Wlkp.

ZAKRES PRZEDSIEWZIĘCIA

  • dobudowa drugiego toru na odcinku od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp. od km 25,408 do km 27,594 linii nr 354;
  • budowa mijanki Parkowo pomiędzy stacjami Oborniki Wlkp. i Rogoźno Wlkp. od km 35,569 do km 36,815 linii nr 354.

Dodatkowo, na odcinkach:

  • od km 24,090 do km 24,700,
  • od km 24,700 do km 25,408,
  • od km 27,594 do km 27,900,
  • od km 27,900 do km 32,650,
  • od km 33,430 do km 34,460,
  • od km 34,460 do km 35,569,
  • od km 36,815 do km 37,880,
  • od km 37,880 do km 39,800,

linii kolejowej nr 354, prowadzone będą prace uzupełniające (regulacja osi toru, czujniki osi, zabudowa kabli, elektroenergetyka nietrakcyjna, etc.), służące zapewnieniu pełnej funkcjonalności Projektu.

Zakres Przedsięwzięcia obejmuje w szczególności:

  • likwidację posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most wraz z rozjazdami, kozłem oporowym i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym;
  • budowę nowych torów oraz regulację istniejących torów w planie i profilu;
  • budowę przejść rozjazdowych;
  • elektryfikację i dostosowanie sieci trakcyjnej do nowych układów torowych (wybudowane przejścia rozjazdowe, regulacja sieci);
  • budowę nowych komputerowych urządzeń srk wraz z zabudową nowego systemu kontroli niezajętości torów i rozjazdów na mijance Parkowo;
  • budowę 3 blokad liniowych (szlak Wargowo – Oborniki Wlkp., szlak Oborniki Wlkp. – Parkowo; szlak Parkowo –Rogoźno Wlkp.);
  • dostosowanie urządzeń srk (stacyjne, liniowe, urządzenia ssp);
  • budowę 2 peronów na przystankach osobowych Oborniki Wlkp. Miasto (jeden peron) i Parkowo (jeden peron);
  • budowę mijanki Parkowo;
  • budowę 1 mostu na rzece Warta;
  • remont 1 wiaduktu kolejowego;
  • budowę 1 przejścia podziemnego wraz z windami na przystanku osobowym Oborniki Wlkp. Miasto;
  • budowę 1 przejścia dla pieszych zabezpieczonego labiryntami służącego jako dojście do peronów na przystanku osobowym Parkowo;
  • przebudowę 4 przejazdów kolejowo-drogowych;
  • włączenie mijanki Parkowo do sterowania z LCS Poznań.

GRUPY DOCELOWE

Pasażerowie, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów, przewoźnicy.

EFEKTY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA

Podniesienie parametrów eksploatacyjnych:

  • prędkość maksymalna dla:
    • pociągów pasażerskich – 120 km/h,
    • pociągów towarowych – 80 km/h,
    • dopuszczalny nacisk na oś - 221 kN,
    • maksymalna długość pociągów - 750 m.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

153 750 000,00 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

125 000 000,00 PLN

CZAS REALIZACJI

2025 – 2026

* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0002/25 – przedsięwzięcie pn. „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunkuodgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie” z dn. 29.05.2025 r.