Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie
Celem Przedsięwzięcia jest poprawa przepustowości linii kolejowej nr 354 i likwidacja wąskich gardeł na odcinku Poznań Główny POD – Rogoźno Wlkp.
ZAKRES PRZEDSIEWZIĘCIA
- dobudowa drugiego toru na odcinku od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp. od km 25,408 do km 27,594 linii nr 354;
- budowa mijanki Parkowo pomiędzy stacjami Oborniki Wlkp. i Rogoźno Wlkp. od km 35,569 do km 36,815 linii nr 354.
Dodatkowo, na odcinkach:
- od km 24,090 do km 24,700,
- od km 24,700 do km 25,408,
- od km 27,594 do km 27,900,
- od km 27,900 do km 32,650,
- od km 33,430 do km 34,460,
- od km 34,460 do km 35,569,
- od km 36,815 do km 37,880,
- od km 37,880 do km 39,800,
linii kolejowej nr 354, prowadzone będą prace uzupełniające (regulacja osi toru, czujniki osi, zabudowa kabli, elektroenergetyka nietrakcyjna, etc.), służące zapewnieniu pełnej funkcjonalności Projektu.
Zakres Przedsięwzięcia obejmuje w szczególności:
- likwidację posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most wraz z rozjazdami, kozłem oporowym i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym;
- budowę nowych torów oraz regulację istniejących torów w planie i profilu;
- budowę przejść rozjazdowych;
- elektryfikację i dostosowanie sieci trakcyjnej do nowych układów torowych (wybudowane przejścia rozjazdowe, regulacja sieci);
- budowę nowych komputerowych urządzeń srk wraz z zabudową nowego systemu kontroli niezajętości torów i rozjazdów na mijance Parkowo;
- budowę 3 blokad liniowych (szlak Wargowo – Oborniki Wlkp., szlak Oborniki Wlkp. – Parkowo; szlak Parkowo –Rogoźno Wlkp.);
- dostosowanie urządzeń srk (stacyjne, liniowe, urządzenia ssp);
- budowę 2 peronów na przystankach osobowych Oborniki Wlkp. Miasto (jeden peron) i Parkowo (jeden peron);
- budowę mijanki Parkowo;
- budowę 1 mostu na rzece Warta;
- remont 1 wiaduktu kolejowego;
- budowę 1 przejścia podziemnego wraz z windami na przystanku osobowym Oborniki Wlkp. Miasto;
- budowę 1 przejścia dla pieszych zabezpieczonego labiryntami służącego jako dojście do peronów na przystanku osobowym Parkowo;
- przebudowę 4 przejazdów kolejowo-drogowych;
- włączenie mijanki Parkowo do sterowania z LCS Poznań.
GRUPY DOCELOWE
Pasażerowie, pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów, przewoźnicy.
EFEKTY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA
Podniesienie parametrów eksploatacyjnych:
- prędkość maksymalna dla:
- pociągów pasażerskich – 120 km/h,
- pociągów towarowych – 80 km/h,
- dopuszczalny nacisk na oś - 221 kN,
- maksymalna długość pociągów - 750 m.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
153 750 000,00 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
125 000 000,00 PLN
CZAS REALIZACJI
2025 – 2026
* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0002/25 – przedsięwzięcie pn. „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunkuodgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie” z dn. 29.05.2025 r.