Prace na linii kolejowej C–E 20 na odcinku Skierniewice – Czachówek Wschodni
Linia kolejowa nr 12 od km – 0,407 do km 8+853 zlokalizowana jest na terenie województwa łódzkiego w powiecie skierniewickim na terenie gminy Skierniewice, oraz od km 8+853 do km 63+150 zlokalizowana jest na terenie województwa mazowieckiego w powiatach: żyrardowskim, grodziskim, piaseczyńskim, na terenach gmin: Puszcza Mariańska, Mszczonów, Żabia Wola, Tarczyn, Prażmów.
ZAKRES PROJEKTU
Zakres prac obejmuje zaprojektowanie i kompleksową przebudowę układu torowego na odcinku Skierniewice – Czachówek Wschodni, w ramach którego wchodzi odcinek Stacji Skierniewice, szlak Skierniewice – Puszcza Mariańska, stacja Puszcza Mariańska, szlak Puszcza mariańska – Mszczonów, stacja Mszczonów, szlak Mszczonów – Tarczyn, stacja Tarczyn oraz szlak Tarczyn – Czachówek Wschodni. Odbudowane zostaną nieczynne przystanki osobowe: Długokąty, Grabce (w nowej lokalizacji, zbliżonej do parku wodnego Suntago), Grzegorzewice, Jeżewice, Gąski i Prażmów. W rejonie odbudowywanych przystanków osobowych powstanie nowa infrastruktura umożliwiająca komunikację podróżnych w tym osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na szlaku Puszcza Mariańska – Mszczonów odbudowany zostanie nieczynny tor nr 2. W ramach robót wykonane zostanie wzmocnienie podtorza i modernizacji odwodnienia, przebudowa rozjazdów, budowa peronów jednokrawędziowych, likwidacja/rozbudowa/budowa układów drogowych, przebudowa lub likwidacja przejazdów kolejowo – drogowych, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, rozbiórka/budowa/przebudowa 87 obiektów inżynieryjnych.
Likwidacji podlegają istniejące nastawnie w Puszczy Mariańskiej, Mszczonowie, Markowie, oraz dwie nastawnie w Tarczynie, a w ich miejsce wybudowana zostanie nowa nastawnia w Mszczonowie obejmująca swym działaniem obszary likwidowanych nastawni. Kompleksowej przebudowie podlega układ zasilania sieci trakcyjnej, w tym wymiana sieci trakcyjnej wraz z konstrukcjami wsporczymi oraz zasilanie odbiorów nietrakcyjnych takich jak urządzenia przejazdowe, urządzenia starowania ruchem kolejowym, czy obiekty obsługi podróżnych. Inwestycja przewiduje wykonanie szeregu urządzeń służących ochronie środowiska takich jak np. ekrany akustyczne czy przejścia dla zwierząt. Całkowita długość modernizowanego odcinka to około 64 km, który podzielony został na krótsze zadania liniowe, z priorytetem realizacji dla odcinka od Skierniewic do Mszczonowa.
Podstawowym celem realizacji Projektu jest modernizacja linii kolejowej nr 12 do prędkości kursowania pociągów towarowych i pasażerskich V=120 km/h, maksymalnego nacisku na oś 221 kN oraz osiągnięcia maksymalnej dopuszczalnej długości pociągów 750 m. Po zakończeniu modernizacji przywrócony zostanie ruch pasażerski umożliwiający skomunikowanie mieszkańców okolicznych miejscowości w kierunku Warszawy.
GRUPY DOCELOWE PROJEKTU
- ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
- przewoźników oraz innych kontrahentów;
- mediów regionalnych i ogólnopolskich;
- administracji rządowej i samorządowej;
- organizacji pozarządowych.
EFEKTY
Podstawowym celem realizacji Projektu jest modernizacja linii kolejowej nr 12 do prędkości kursowania pociągów towarowych i pasażerskich V=120 km/h, maksymalnego nacisku na oś 221 kN oraz osiągnięcia maksymalnej dopuszczalnej długości pociągów 750 m.
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów ogólnych:
- skrócenie czasu jazdy pociągów w ruchu międzynarodowym, międzyregionalnym i międzyaglomeracyjnym;
- poprawa przepustowości linii;
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków;
- dostosowanie obiektów obsługi podróżnych dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się;
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury;
- zapewnienie interoperacyjności kolei;
- zmniejszenie negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko.
SZACOWANA WARTOŚĆ PROJEKTU
1 636 762 746 PLN netto
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z KREDYTU EBI
1 104 377 151 PLN netto
DOFINANSOWANIE Z BUDŻETU PAŃSTWA
432 385 595 PLN netto
FUNDUSZ KOLEJOWY
100 000 000 PLN netto