Utworzenie kolejowego dostępu do portu morskiego w Policach
ZAKRES PROJEKTU
Celem głównym projektu jest budowa nowej linii kolejowej nr 437 łączącej st. Police z nową st. Port Morski Police.
Projektowana linia kolejowa nr 437 od km 0,199 do km ok. 2,295 zlokalizowana jest na terenie województwa zachodniopomorskiego w powiecie polickim, na terenie gminy Police.
Projekt podzielono na dwie części:
1. Realizacja robót budowlanych
- Budowa linii kolejowej o numerze 437 (ujęto w Id-12), jako jednotorowej, znaczenia miejscowego, zelektryfikowanej z jednym torem głównym zasadniczym, odgałęziającej się od linii nr 406 na stacji Police od nowo zabudowanego rozjazdu w torze nr 1 stacji w km 22+620,39, do punkt styku linii kolejowej nr 437 z granicą terenu Port Morski Police,
- Przebudowa urządzeń stacyjnych głowicy północnej stacji Police - Przewiduje się również konieczność zabudowy urządzeń liniowych dla szlaku, tj. interfejsu stacyjnego blokady jednodostępowej w urządzeniach stacji Police. Zakres budowy infrastruktury kolejowej od punktu styku, będącej w zarządzie ZMPP,
- W stacji Police planowane jest zabudowanie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w części głowicy północnej dla umożliwienia włączenia toru linii 437 w układ torowy stacji,
- Wykonanie niezbędnych prac branży srk i pozostałych branż.
2. Wykonanie projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych.
Zakres rzeczowy przewiduje działania w zakresie branż: torowej, drogowej, obiektów inżynieryjnych, srk i teletechniki, budowli kolejowych, elektroenergetyki trakcyjnej, energetyki nietrakcyjnej w tym robót towarzyszących oraz dokumentacji projektowej i certyfikacji.
- Branża torowa
- Budowa nowego odcinka linii kolejowej mającego na celu bezpośrednie skomunikowanie z Morskim Portem Police;
- Remont, budowa i przebudowa nawierzchni torowej i rozjazdów oraz budowa odwodnienia torowiska: budowa rowów i drenaży oraz kolektorów wraz ze studniami.
- Automatyka
- Instalacja sygnalizatorów świetlnych i wskaźników wraz z połączeniem do sieci kablowej;
- Instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych w układzie napędowym wraz z połączeniem do sieci kablowej;
- Budowa kanalizacji kablowej podziemnej dla kabli urządzeń automatyki kolejowej wraz z siecią kablową;
- Instalacja urządzeń samoczynnego hamowania pociągów (SHP);
- Dwukierunkowe zorganizowane przebiegi pociągów dla wszystkich torów z projektowanymi przebiegami (w torach głównych zasadniczych przebiegi bez zatrzymania);
- Zaprojektowanie nowych przebiegów umożliwiających jazdy bez zatrzymania przez wszystkie tory stacyjne.
- Energetyka
- Demontaż istniejącego oświetlenia;
- Zabudowę nowych rozdzielnic;
- Przebudowę systemu EOR.
- Pozostałe branże
- Przebudowa istniejących ulic w celu umożliwienia bezkolizyjnej komunikacji nad projektowaną linią kolejową oraz przebudowę zjazdów dróg obsługujących oraz dojazdu do instalacji przemysłowych.
- Budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Jasienickiej oraz remont wiaduktu kolejowego nad ul. Kamienną. W ramach projektu przewidziano także budowę nowego przepustu.
GRUPY DOCELOWE
- ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
- podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
- przewoźników oraz innych kontrahentów;
- mediów regionalnych i ogólnopolskich;
- administracji rządowej i samorządowej;
- organizacji pozarządowych.
CELE PROJEKTU
Główny cele projektu:
Zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności Portu Morskiego Police poprzez dostosowanie do obecnej technologii pracy operatorów i przewoźników oraz do współczesnych i planowanych potrzeb oraz podniesienie konkurencyjności i integracja zespołu portowego w morsko-lądowym korytarzu transportowym.
Dodatkowymi celami projektu są:
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- poprawa przepustowości linii i stacji,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków.
EFEKTY PROJEKTU
Projekt ma na celu osiągnięcie następujących parametrów eksploatacyjnych oraz cech użytkowych zgodnych z przyjętą kategorią linii wg. TSI:
Linia kolejowa nr 437
Odcinek od km -0,779 do km 2,295
a) kategoria linii wg. TSI F3
b) prędkość maksymalna dla:
- pociągów towarowych – 80 km/h;
- klasy obciążeń eksploatacyjnych linii minimum 221 kN;
- skrajnia budowli - GPL-2;
- długość pociągów 750 m;
- klasyfikacja obciążeń na obiektach inżynieryjnych: D4.
WARTOŚĆ PROJEKTU
44 185 949,26 PLN netto
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
44 185 949,26 PLN netto