Powrót

Utworzenie kolejowego dostępu do portu morskiego w Policach

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

ZAKRES PROJEKTU

Celem głównym projektu jest budowa nowej linii kolejowej nr 437 łączącej st. Police z nową st. Port Morski Police.

Projektowana linia kolejowa nr 437 od km 0,199 do km ok. 2,295 zlokalizowana jest na terenie województwa zachodniopomorskiego w powiecie polickim, na terenie gminy Police.

Projekt podzielono na dwie części: 

1. Realizacja robót budowlanych 

  • Budowa linii kolejowej o numerze 437 (ujęto w Id-12), jako jednotorowej, znaczenia miejscowego, zelektryfikowanej z jednym torem głównym zasadniczym, odgałęziającej się od linii nr 406 na stacji Police od nowo zabudowanego rozjazdu w torze nr 1 stacji w km 22+620,39, do punkt styku linii kolejowej nr 437 z granicą terenu Port Morski Police,
  • Przebudowa urządzeń stacyjnych głowicy północnej stacji Police - Przewiduje się również konieczność zabudowy urządzeń liniowych dla szlaku, tj. interfejsu stacyjnego blokady jednodostępowej w urządzeniach stacji Police. Zakres budowy infrastruktury kolejowej od punktu styku, będącej w zarządzie ZMPP, 
  • W stacji Police planowane jest zabudowanie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w części głowicy północnej dla umożliwienia włączenia toru linii 437 w układ torowy stacji,
  • Wykonanie niezbędnych prac branży srk i pozostałych branż.

2. Wykonanie projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych.

Zakres rzeczowy przewiduje działania w zakresie branż: torowej, drogowej, obiektów inżynieryjnych, srk i teletechniki, budowli kolejowych, elektroenergetyki trakcyjnej, energetyki nietrakcyjnej w tym robót towarzyszących oraz dokumentacji projektowej i certyfikacji.

  • Branża torowa
    • Budowa nowego odcinka linii kolejowej mającego na celu bezpośrednie skomunikowanie z Morskim Portem Police; 
    • Remont, budowa i przebudowa nawierzchni torowej i rozjazdów oraz budowa odwodnienia torowiska: budowa rowów i drenaży oraz kolektorów wraz ze studniami.
       
  • Automatyka
    • Instalacja sygnalizatorów świetlnych i wskaźników wraz z połączeniem do sieci kablowej;
    • Instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych w układzie napędowym wraz z połączeniem do sieci kablowej;
    • Budowa kanalizacji kablowej podziemnej dla kabli urządzeń automatyki kolejowej wraz z siecią kablową;
    • Instalacja urządzeń samoczynnego hamowania pociągów (SHP);
    • Dwukierunkowe zorganizowane przebiegi pociągów dla wszystkich torów z projektowanymi przebiegami (w torach głównych zasadniczych przebiegi bez zatrzymania);
    • Zaprojektowanie nowych przebiegów umożliwiających jazdy bez zatrzymania przez wszystkie tory stacyjne.
       
  • Energetyka
    • Demontaż istniejącego oświetlenia;
    • Zabudowę nowych rozdzielnic;
    • Przebudowę systemu EOR.
       
  • Pozostałe branże
    • Przebudowa istniejących ulic w celu umożliwienia bezkolizyjnej komunikacji nad projektowaną linią kolejową oraz przebudowę zjazdów dróg obsługujących oraz dojazdu do instalacji przemysłowych.
    • Budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Jasienickiej oraz remont wiaduktu kolejowego nad ul. Kamienną. W ramach projektu przewidziano także budowę nowego przepustu.

GRUPY DOCELOWE

  • ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
  • podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
  • przewoźników oraz innych kontrahentów;
  • mediów regionalnych i ogólnopolskich;
  • administracji rządowej i samorządowej;
  • organizacji pozarządowych.

CELE PROJEKTU

Główny cele projektu:

Zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności Portu Morskiego Police poprzez dostosowanie do obecnej technologii pracy operatorów i przewoźników oraz do współczesnych i planowanych potrzeb oraz podniesienie konkurencyjności i integracja zespołu portowego w morsko-lądowym korytarzu transportowym. 

Dodatkowymi celami projektu są:

  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego, 
  • poprawa przepustowości linii i stacji,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków.

EFEKTY PROJEKTU

Projekt ma na celu osiągnięcie następujących parametrów eksploatacyjnych oraz cech użytkowych zgodnych z przyjętą kategorią linii wg. TSI:

Linia kolejowa nr 437

Odcinek od km -0,779 do km 2,295 

a) kategoria linii wg. TSI F3

b) prędkość maksymalna dla: 

  • pociągów towarowych – 80 km/h;
  • klasy obciążeń eksploatacyjnych linii minimum 221 kN;
  • skrajnia budowli - GPL-2; 
  • długość pociągów 750 m;
  • klasyfikacja obciążeń na obiektach inżynieryjnych: D4.

WARTOŚĆ PROJEKTU

44 185 949,26 PLN netto

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

44 185 949,26 PLN netto