Powrót

Prace na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt pn.: „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” został podzielony na niżej wymienione odcinki:

1. odcinek 1 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo:

  • Modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:
  • nr 201 od km 31,352 do km 37,100, 
  • nr 131 od km 377,454 do km 383,051,

        Budowa (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:

  • nr 396 od km 0,000 do km 4,456
  • nr 397 od km 0,000 do km 4,005
  • nr 398 od km 0,000 do km 1,842
  • nr 399 od km 0,000 do km 1,636

2. odcinek 2 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Maksymilianowo – Wierzchucin:

  • modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej nr 201 od km 37,100 do km 68,808. 

3. odcinek 3 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Wierzchucin – Lipowa Tucholska:

Modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:

  • nr 201 od km 68,808 do km 96,019, 
  • nr 208 od km 155,728 do km 158,110, 
  • nr 743 od km -1,277 do km 0,338,
  • nr 743 od km 0,338 do km 0,481,

4. odcinek 4 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Lipowa Tucholska – Kościerzyna:

Modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:

  • nr 201 od km 96,019 do km 136,096, 
  • nr 215 od km 77,160 do km 78,915. 

Modernizacja linii kolejowej:

  • nr 215 od km 45,330 do km 45,700.

GRUPY DOCELOWE

  • ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
  • podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
  • przewoźników oraz innych kontrahentów;
  • mediów regionalnych i ogólnopolskich;
  • administracji rządowej i samorządowej;
  • organizacji pozarządowych.

CELE PROJEKTU

Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  1. skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
  2. stworzenie warunków do szybkich przewozów pasażerów i towarów poprzez zwiększenie średniej prędkości pociągów i wyeliminowanie miejsc ograniczających prędkość,
  3. wprowadzenie rzeczywistej konkurencji i powiązania różnych gałęzi transportu, a przede wszystkim ożywienie przewozów kolejowych,
  4. stworzenie warunków do rozwoju przewozów multimodalnych,
  5. zwiększenie konkurencyjności kolei, zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury i taboru, intermodalność dla pasażerów oraz podniesienie komfortu usług publicznych,
  6. zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko przez:
    - przejęcie ruchu pasażerskiego i towarowego przez transport kolejowy z transportu drogowego jako mniej przyjaznego dla środowiska;
    - odciążenie transportu drogowego, co wiąże się ze zwiększeniem przepustowości i poziomu bezpieczeństwa na drogach;
    - stworzenie warunków dla zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności regionu, które będzie sprzyjać rozwojowi społeczno-gospodarczemu.

EFEKTY PROJEKTU

Wynikiem realizacji Projektu będzie:

  • modernizacja 128,5 km linii kolejowej (łącznie z liniami stycznymi),
  • modernizacja 10 stacji kolejowych (Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje, Bąk, Olpuch Wdzydze),
  • modernizacja 10 przystanków osobowych (Wudzyn, Lubania – Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś),
  • budowa nowego przystanku osobowego (Szenajda),
  • elektryfikacja linii kolejowej nr 201 od km 31,352 do km 136,096,
  • budowa 5 przejść pod torami,
  • budowa 6 i modernizacja 5 wiaduktów kolejowych,
  • budowa 4 i modernizacja 8 wiaduktów drogowych,
  • budowa 5 przejść pod torami,
  • budowa 1 i modernizacja 11 mostów kolejowych,
  • budowa 1 mostu kolejowo-drogowego,
  • budowa 2 mostów drogowych.
  • zabudowa konstrukcji nawierzchni kolejowej umożliwiającej zwiększenie prędkość maksymalnej na odcinkach poddanych modernizacji:
    • dla pociągów pasażerskich – LK201 - 160 km/h, LK131 – 200 km/h*, LK208 – 80 km/h, LK215 – 150 km/h,
    • dla pociągów towarowych – 120 km/h, LK208 – 80 km/h.

*po zabudowie systemu ERMTS/ETCS.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

6 656 677 682,93 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

5 411 933 075,55 PLN

CZAS REALIZACJI *

2024 – 2029

* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0005/24-00