Prace na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna
Projekt pn.: „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” został podzielony na niżej wymienione odcinki:
1. odcinek 1 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo:
- Modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:
- nr 201 od km 31,352 do km 37,100,
- nr 131 od km 377,454 do km 383,051,
Budowa (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:
- nr 396 od km 0,000 do km 4,456
- nr 397 od km 0,000 do km 4,005
- nr 398 od km 0,000 do km 1,842
- nr 399 od km 0,000 do km 1,636
2. odcinek 2 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Maksymilianowo – Wierzchucin:
modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej nr 201 od km 37,100 do km 68,808.
3. odcinek 3 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Wierzchucin – Lipowa Tucholska:
Modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:
- nr 201 od km 68,808 do km 96,019,
- nr 208 od km 155,728 do km 158,110,
- nr 743 od km -1,277 do km 0,338,
- nr 743 od km 0,338 do km 0,481,
4. odcinek 4 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Lipowa Tucholska – Kościerzyna:
Modernizacja (wraz z elektryfikacją) linii kolejowej:
- nr 201 od km 96,019 do km 136,096,
- nr 215 od km 77,160 do km 78,915.
Modernizacja linii kolejowej:
- nr 215 od km 45,330 do km 45,700.
GRUPY DOCELOWE
- ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
- podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
- przewoźników oraz innych kontrahentów;
- mediów regionalnych i ogólnopolskich;
- administracji rządowej i samorządowej;
- organizacji pozarządowych.
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:
- skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
- stworzenie warunków do szybkich przewozów pasażerów i towarów poprzez zwiększenie średniej prędkości pociągów i wyeliminowanie miejsc ograniczających prędkość,
- wprowadzenie rzeczywistej konkurencji i powiązania różnych gałęzi transportu, a przede wszystkim ożywienie przewozów kolejowych,
- stworzenie warunków do rozwoju przewozów multimodalnych,
- zwiększenie konkurencyjności kolei, zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury i taboru, intermodalność dla pasażerów oraz podniesienie komfortu usług publicznych,
- zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko przez:
- przejęcie ruchu pasażerskiego i towarowego przez transport kolejowy z transportu drogowego jako mniej przyjaznego dla środowiska;
- odciążenie transportu drogowego, co wiąże się ze zwiększeniem przepustowości i poziomu bezpieczeństwa na drogach;
- stworzenie warunków dla zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności regionu, które będzie sprzyjać rozwojowi społeczno-gospodarczemu.
EFEKTY PROJEKTU
Wynikiem realizacji Projektu będzie:
- modernizacja 128,5 km linii kolejowej (łącznie z liniami stycznymi),
- modernizacja 10 stacji kolejowych (Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje, Bąk, Olpuch Wdzydze),
- modernizacja 10 przystanków osobowych (Wudzyn, Lubania – Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś),
- budowa nowego przystanku osobowego (Szenajda),
- elektryfikacja linii kolejowej nr 201 od km 31,352 do km 136,096,
- budowa 5 przejść pod torami,
- budowa 6 i modernizacja 5 wiaduktów kolejowych,
- budowa 4 i modernizacja 8 wiaduktów drogowych,
- budowa 5 przejść pod torami,
- budowa 1 i modernizacja 11 mostów kolejowych,
- budowa 1 mostu kolejowo-drogowego,
- budowa 2 mostów drogowych.
- zabudowa konstrukcji nawierzchni kolejowej umożliwiającej zwiększenie prędkość maksymalnej na odcinkach poddanych modernizacji:
- dla pociągów pasażerskich – LK201 - 160 km/h, LK131 – 200 km/h*, LK208 – 80 km/h, LK215 – 150 km/h,
- dla pociągów towarowych – 120 km/h, LK208 – 80 km/h.
*po zabudowie systemu ERMTS/ETCS.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
6 656 677 682,93 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
5 411 933 075,55 PLN
CZAS REALIZACJI *
2024 – 2029
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0005/24-00