Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia
Projekt został podzielony na odcinki:
1. Odcinek A - Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy
Zakres robót budowlanych:
- modernizacja 27 km linii nr 201 wraz z dobudową drugiego toru i elektryfikacją,
- modernizacja 8 km linii nr 214 jednotorowej wraz z elektryfikacją,
- przebudowa stacji i przystanków Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki, Somonino, Somonino Bernardyno (budowa za likwidowany p.o. Leszno Kartuskie),
- przebudowa, budowa lub remont 124 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty kolejowe i drogowe, ściany oporowe), budowa przejścia pod torami na stacji Kościerzyna, budowa ekranów akustycznych w Gołubiu,
- zabudowa nowych lub dodatkowych urządzeń na 6 przejazdach kolejowo-drogowych,
- budowa LCS Kościerzyna, nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, nastawni w Gołubiu Kaszubskim i Somoninie.
Efekty:
- budowa LCS Kościerzyna oraz nastawni w Somoninie,
- przebudowa 3 stacji kolejowych i 5 przystanków osobowych,
- podniesienie prędkości na LK 201 do 140 km/h,
- podniesienie prędkości na LK 214 do 120 km/h,
- budowa/przebudowa 15 peronów,
- budowa 3 placów ładunkowych,
- budowa 1 przejścia pod torami,
- przebudowa SRK i przystosowanie do urządzeń komputerowych.
Wartość zadania: 1 284 235 699,12 PLN
Lata realizacji: 2024 – 2028
Finansowanie: KPK 2030 – środki krajowe
2. Odcinek B – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino-Gdańsk Osowa
- modernizacja 28 km linii nr 201 wraz z dobudową drugiego toru i elektryfikacją,
- przebudowa stacji i przystanków Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo,
- przebudowa lub remont 54 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty), w tym budowa wiaduktu kolejowego w Barniewicach nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, budowa przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo,
- zabudowa nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo-drogowych w Kiełpinie,
- budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie,
- budowa 2 nowych łącznic lk 201 z lk 229 w obrębie posterunku odgałęźnego Glincz
Efekty:
- przebudowa 2 stacji kolejowych i 5 przystanków osobowych,
- podniesienie prędkości na LK 201 do 140 km/h (poc. pasażerskie) oraz do 100 km/h (poc. towarowe),
- elektryfikacja linii kolejowej nr 201 na odcinku od Somonina do Gdańsk Osowy
- wybudowanie 2 łącznic LK 201 z LK 229 w obrębie p. odg. Glincz,
- budowa/przebudowa 10 peronów,
- budowa 1 przejścia pod torami,
- przebudowa SRK i przystosowanie do urządzeń komputerowych
Wartość w ramach projektu: 1 229 582 531,70 PLN
Lata realizacji: 2024 – 2027
Finansowanie: FEnIKS 21-27
3. Odcinek C – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna
Zakres robót budowlanych:
- modernizacja 12 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową trzeciego toru na odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna i elektryfikacja,
- modernizacja 1,5 km linii kolejowej nr 202,
- przebudowa stacji i przystanków osobowych: stacja Gdynia Wielki Kack, p.o. Gdynia Karwiny, p.o. Gdynia Źródło Marii, p.o. Gdynia Mały Kack, p.o. Gdynia Stadion, p.o. Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, stacja Gdynia Główna,
- przebudowa, budowa lub remont 40 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty), przebudowa przejścia pod torami Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana.
Efekty:
- przebudowa 2 stacji kolejowych i 5 przystanków osobowych,
- budowa/przebudowa 10 peronów,
- przebudowa 1 przejścia pod torami,
- przebudowa SRK i przystosowanie do urządzeń.
Lata realizacji: 2024 – 2028
Finansowanie: dofinansowany z EBI i środki krajowe
GRUPY DOCELOWE PROJEKTU
- ogółu społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
- podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
- przewoźników oraz innych kontrahentów;
- mediów regionalnych i ogólnopolskich;
- administracji rządowej i samorządowej;
- organizacji pozarządowych.
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:
- skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
- stworzenie warunków do szybkich przewozów pasażerów i towarów poprzez zwiększenie średniej prędkości pociągów i wyeliminowanie miejsc ograniczających prędkość,
- wprowadzenie rzeczywistej konkurencji i powiązania różnych gałęzi transportu, a przede wszystkim ożywienie przewozów kolejowych,
- stworzenie warunków do rozwoju przewozów multimodalnych,
- zwiększenie konkurencyjności kolei, zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury i taboru, intermodalność dla pasażerów oraz podniesienie komfortu usług publicznych,
- zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko przez:
- przejęcie ruchu pasażerskiego i towarowego przez transport kolejowy z transportu drogowego jako mniej przyjaznego dla środowiska;
- odciążenie transportu drogowego, co wiąże się ze zwiększeniem przepustowości i poziomu bezpieczeństwa na drogach;
- stworzenie warunków dla zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności regionu, które będzie sprzyjać rozwojowi społeczno-gospodarczemu.