Powrót

Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt został podzielony na odcinki:

1. Odcinek A - Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy

Zakres robót budowlanych: 

  • modernizacja 27 km linii nr 201 wraz z dobudową drugiego toru i elektryfikacją, 
  • modernizacja 8 km linii nr 214 jednotorowej wraz z elektryfikacją, 
  • przebudowa stacji i przystanków Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki, Somonino, Somonino Bernardyno (budowa za likwidowany p.o. Leszno Kartuskie), 
  • przebudowa, budowa lub remont 124 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty kolejowe i drogowe, ściany oporowe), budowa przejścia pod torami na stacji Kościerzyna, budowa ekranów akustycznych w Gołubiu, 
  • zabudowa nowych lub dodatkowych urządzeń na 6 przejazdach kolejowo-drogowych, 
  • budowa LCS Kościerzyna, nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, nastawni w Gołubiu Kaszubskim i Somoninie. 

Efekty: 

  • budowa LCS Kościerzyna oraz nastawni w Somoninie, 
  • przebudowa 3 stacji kolejowych i 5 przystanków osobowych, 
  • podniesienie prędkości na LK 201 do 140 km/h, 
  • podniesienie prędkości na LK 214 do 120 km/h, 
  • budowa/przebudowa 15 peronów, 
  • budowa 3 placów ładunkowych, 
  • budowa 1 przejścia pod torami, 
  • przebudowa SRK i przystosowanie do urządzeń komputerowych. 

Wartość zadania: 1 284 235 699,12 PLN 

Lata realizacji: 2024 – 2028

Finansowanie: KPK 2030 – środki krajowe

2. Odcinek B – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino-Gdańsk Osowa

  • modernizacja 28 km linii nr 201 wraz z dobudową drugiego toru i elektryfikacją, 
  • przebudowa stacji i przystanków Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo, 
  • przebudowa lub remont 54 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty), w tym budowa wiaduktu kolejowego w Barniewicach nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, budowa przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo, 
  • zabudowa nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo-drogowych w Kiełpinie, 
  • budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, 
  • budowa 2 nowych łącznic lk 201 z lk 229 w obrębie posterunku odgałęźnego Glincz 

Efekty: 

  • przebudowa 2 stacji kolejowych i 5 przystanków osobowych, 
  • podniesienie prędkości na LK 201 do 140 km/h (poc. pasażerskie) oraz do 100 km/h (poc. towarowe), 
  • elektryfikacja linii kolejowej nr 201 na odcinku od Somonina do Gdańsk Osowy 
  • wybudowanie 2 łącznic LK 201 z LK 229 w obrębie p. odg. Glincz, 
  • budowa/przebudowa 10 peronów, 
  • budowa 1 przejścia pod torami, 
  • przebudowa SRK i przystosowanie do urządzeń komputerowych 

Wartość w ramach projektu: 1 229 582 531,70 PLN

Lata realizacji: 2024 – 2027

Finansowanie: FEnIKS 21-27

3. Odcinek C – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna

Zakres robót budowlanych: 

  • modernizacja 12 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową trzeciego toru na odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna i elektryfikacja, 
  • modernizacja 1,5 km linii kolejowej nr 202, 
  • przebudowa stacji i przystanków osobowych: stacja Gdynia Wielki Kack, p.o. Gdynia Karwiny, p.o. Gdynia Źródło Marii, p.o. Gdynia Mały Kack, p.o. Gdynia Stadion, p.o. Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, stacja Gdynia Główna, 
  • przebudowa, budowa lub remont 40 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty), przebudowa przejścia pod torami Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. 

Efekty:

  • przebudowa 2 stacji kolejowych i 5 przystanków osobowych, 
  • budowa/przebudowa 10 peronów, 
  • przebudowa 1 przejścia pod torami, 
  • przebudowa SRK i przystosowanie do urządzeń. 

Lata realizacji: 2024 – 2028

Finansowanie: dofinansowany z EBI i środki krajowe

GRUPY DOCELOWE PROJEKTU

  • ogółu społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
  • podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
  • przewoźników oraz innych kontrahentów;
  • mediów regionalnych i ogólnopolskich;
  • administracji rządowej i samorządowej;
  • organizacji pozarządowych.

CELE PROJEKTU

Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  1. skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
  2. stworzenie warunków do szybkich przewozów pasażerów i towarów poprzez zwiększenie średniej prędkości pociągów i wyeliminowanie miejsc ograniczających prędkość,
  3. wprowadzenie rzeczywistej konkurencji i powiązania różnych gałęzi transportu, a przede wszystkim ożywienie przewozów kolejowych,
  4. stworzenie warunków do rozwoju przewozów multimodalnych,
  5. zwiększenie konkurencyjności kolei, zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury i taboru, intermodalność dla pasażerów oraz podniesienie komfortu usług publicznych,
  6. zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko przez:
  • przejęcie ruchu pasażerskiego i towarowego przez transport kolejowy z transportu drogowego jako mniej przyjaznego dla środowiska;
  • odciążenie transportu drogowego, co wiąże się ze zwiększeniem przepustowości i poziomu bezpieczeństwa na drogach;
  • stworzenie warunków dla zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności regionu, które będzie sprzyjać rozwojowi społeczno-gospodarczemu.