Prace na odcinku Glincz - Kartuzy - Faza II
Realizacja Projektu „Prace na odcinku Glincz - Kartuzy” wykonywana jest na terenie województwa pomorskiego. W fazie II przewiduje się elektryfikację oraz zakończenie prac rozpoczętych w fazie I, które swoim zakresem obejmowały następujące czynności na odcinku Glincz – Kartuzy:
- modernizację/budowę linii kolejowej nr 214, od km 7,131 (Glincz) do km 11,407 (włączenie w linię nr 229), to jest o długości 4,276 km; (linia styczna do istniejących linii w sieci TEN-T)
- modernizację/budowę linii kolejowej nr 229, od km 30,935 (Glincz) do km 42,115 (Kartuzy), to jest o długości 11,180 km (linie styczne do istniejących linii w sieci TEN-T)
Zakres przedmiotowy całego projektu obejmuje:
- przebudowę/budowę podtorza i nawierzchni torowej wraz z elektryfikacją;
- budowę 2 obiektów inżynieryjnych;
- modernizację 1 stacji i 1 przystanku osobowego;
- przebudowę urządzeń elektroenergetycznych (zasilanie, oświetlenie, EOR, etc.);
- budowę/przebudowę linii potrzeb nietrakcyjnych;
- przebudowę sieci i urządzeń elektroenergetyki nN;
- zabudowę komputerowych urządzeń srk.
GRUPY DOCELOWE
- ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
- podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
- przewoźników oraz innych kontrahentów;
- mediów regionalnych i ogólnopolskich;
- administracji rządowej i samorządowej;
- organizacji pozarządowych.
CELE PROJEKTU
Głównym celem Projektu jest usprawnienie prowadzenia ruchu na liniach kolejowych nr 229 i 214 stycznych do istniejących linii w sieci TEN-T w tym linii 201, poprzez większe wykorzystanie systemów kolejowych w aglomeracji Trójmiejskiej i zagęszczenie sieci kolejowej łączącej aglomerację z sąsiadującymi ośrodkami regionalnymi. Projekt wpisuje się działanie 5.1. Rozwój kolejowej sieci TEN-T: poprzez modernizację linii stycznych do istniejących linii w sieci TEN-T.
Projekt jest częścią Przedsięwzięcia, obejmującego przebudowę odcinka Maksymilianowo – Gdynia, o długości 254,680 km linii kolejowych (w tym 203,909 km w sieci TEN-T). Głównym celem Przedsięwzięcia, a tym samym Projektu jest w szczególności:
- skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich oraz towarowych;
- zwiększenie przepustowości linii kolejowych wraz z poprawą częstotliwości; większa możliwość skomunikowania z pociągami pasażerskimi oraz komunikacją miejską i autobusową międzymiastową;
- dostosowanie obiektów obsługi podróżnych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- zwiększenie konkurencyjności i dostępności transportu kolejowego;
- poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych;
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do infrastruktury kolejowej;
- zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko.
EFEKTY PROJEKTU
W efekcie przeprowadzenia prac na Projekcie zostanie zwiększona prędkość maksymalna:
- dla pociągów pasażerskich –100/120 km/h na linii nr 214; 100 km/h na linii nr 229
- dla pociągów towarowych – 80 km/h (z dostosowaniem do 120 km/h).
WARTOŚĆ PROJEKTU *
59 050 687,32 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
37 212 438,26 PLN
CZAS REALIZACJI *
2024 - 2028
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0005/24 z dn. 28 kwietnia 2025 r.