Powrót

Prace na odcinku Glincz - Kartuzy - Faza II

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Realizacja Projektu „Prace na odcinku Glincz - Kartuzy” wykonywana jest na terenie województwa pomorskiego. W fazie II przewiduje się elektryfikację oraz zakończenie prac rozpoczętych w fazie I, które swoim zakresem obejmowały następujące czynności na odcinku Glincz – Kartuzy:

  • modernizację/budowę linii kolejowej nr 214, od km 7,131 (Glincz) do km 11,407 (włączenie w linię nr 229), to jest o długości 4,276 km; (linia styczna do istniejących linii w sieci TEN-T)
  • modernizację/budowę linii kolejowej nr 229, od km 30,935 (Glincz) do km 42,115 (Kartuzy), to jest o długości 11,180 km (linie styczne do istniejących linii w sieci TEN-T)

Zakres przedmiotowy całego projektu obejmuje:

  • przebudowę/budowę podtorza i nawierzchni torowej wraz z elektryfikacją; 
  • budowę 2 obiektów inżynieryjnych;
  • modernizację 1 stacji i 1 przystanku osobowego;
  • przebudowę urządzeń elektroenergetycznych (zasilanie, oświetlenie, EOR, etc.);
  • budowę/przebudowę linii potrzeb nietrakcyjnych;
  • przebudowę sieci i urządzeń elektroenergetyki nN;
  • zabudowę komputerowych urządzeń srk.

GRUPY DOCELOWE

  • ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
  • podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
  • przewoźników oraz innych kontrahentów;
  • mediów regionalnych i ogólnopolskich;
  • administracji rządowej i samorządowej;
  • organizacji pozarządowych.

CELE PROJEKTU

Głównym celem Projektu jest usprawnienie prowadzenia ruchu na liniach kolejowych nr 229 i 214 stycznych do istniejących linii w sieci TEN-T w tym linii 201, poprzez większe wykorzystanie systemów kolejowych w aglomeracji Trójmiejskiej i zagęszczenie sieci kolejowej łączącej aglomerację z sąsiadującymi ośrodkami regionalnymi. Projekt wpisuje się działanie 5.1. Rozwój kolejowej sieci TEN-T: poprzez modernizację linii stycznych do istniejących linii w sieci TEN-T.

Projekt jest częścią Przedsięwzięcia, obejmującego przebudowę odcinka Maksymilianowo – Gdynia, o długości 254,680 km linii kolejowych (w tym 203,909 km w sieci TEN-T). Głównym celem Przedsięwzięcia, a tym samym Projektu jest w szczególności:

  • skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich oraz towarowych;
  • zwiększenie przepustowości linii kolejowych wraz z poprawą częstotliwości; większa możliwość skomunikowania z pociągami pasażerskimi oraz komunikacją miejską i autobusową międzymiastową;
  • dostosowanie obiektów obsługi podróżnych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • zwiększenie konkurencyjności i dostępności transportu kolejowego;
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych;
  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do infrastruktury kolejowej;
  • zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko.

EFEKTY PROJEKTU

W efekcie przeprowadzenia prac na Projekcie zostanie zwiększona prędkość maksymalna:

  • dla pociągów pasażerskich –100/120 km/h na linii nr 214; 100 km/h na linii nr 229
  • dla pociągów towarowych – 80 km/h (z dostosowaniem do 120 km/h).

WARTOŚĆ PROJEKTU *

59 050 687,32 PLN 

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

37 212 438,26 PLN

CZAS REALIZACJI *

2024 - 2028

* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0005/24 z dn. 28 kwietnia 2025 r.