Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap II odcinek Sitkówka Nowiny – Kozłów
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” obejmuje modernizację kluczowego dla regionu szlaku transportowego. Zadanie podzielone jest na trzy etapy. Na odcinki Skarżysko-Kamienna – Tumlin i Sitkówka Nowiny – Kozłów gotowa jest już dokumentacja projektowa, która powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
ZAKRES PROJEKTU
Zakres projektu obejmie wykonanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych na odcinku od km 196,095 do km 252,800 linii kolejowej nr 8 i obejmuje branże: torową, drogową, obiekty inżynieryjne, srk i teletechnikę, budowle kolejowe, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej w tym robót towarzyszących, certyfikację i prac związane z ochroną środowiska. W zakresie branży torowej zostaną przywrócone parametry techniczne linii, przebudowane zostaną peronów na stacjach i przystankach osobowych z dostosowaniem do wymagań TSI. W zakresie obiektów inżynieryjnych, tj. wiaduktów, mostów, przepustów, przejść dla pieszych. Parametry konstrukcyjne obiektów zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów. Obiekty małej architektury i wyposażenia zostaną dostosowane do wymogów TSI. W zakresie systemu SRK zostaną zabudowane na stacjach urządzenia sterowania ruchem kolejowym nowej generacji współpracujące z półsamoczynną blokadą liniową na szlakach oraz LCS na stacji Kielce. W zakresie sieci trakcyjnej zostaną przebudowane oraz wymianę konstrukcji wsporcze wraz z sieci trakcyjną.
GRUPY DOCELOWE
- ogółu społeczeństwa, mieszkańców najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
- podróżujących koleją codziennie lub okazjonalnie;
- przewoźników oraz innych kontrahentów;
- mediów regionalnych i ogólnopolskich;
- administracji rządowej i samorządowej;
- organizacji pozarządowych.
CELE PROJEKTU
Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozy kierunków rozwoju, poprawę punktualności realizowanych połączeń, przywrócenie parametrów technicznych do obowiązujących przepisów oraz odcinkową modernizację linii, a także poprawę komfortu jazdy i obsługi pasażerów oraz poprawienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
PLANOWANE EFEKTY
Przeprowadzenie prac na linii kolejowej nr 8 z uwagi na jej położenie jest istotne dla zwiększenia dostępności poszczególnych regionów Polski i w związku z tym ważne dla podniesienia spójności transportu kolejowego Europy. Projekt ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego, a także dla spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej kraju.
- podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h, co skróci podróże w kierunku Kielc o ok. 5 minut
WARTOŚĆ PROJEKTU *
1 711 630,90 tys. PLN netto
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z KREDYTU EBI *
854 464,2 tys. PLN netto
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
854 792,2 tys. PLN netto
WARTOŚĆ DOKAPITALIZOWANIA *
2 374,5 tys. PLN netto
LATA REALIZACJI
2024 - 2032
* Źródło: SPR KPK nr 5.017