Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka - Radom (Lot C, D, E) - Faza II
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E) - faza II” stanowi drugą fazę projektu „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E), którego pierwsza faza została zrealizowana w ramach POIiŚ 2014-2020.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E) - faza II” obejmuje zaprojektowanie i zabudowę systemu ERTMS/ETCS na odcinku Warszawa Okęcie - Radom (LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom), to jest:
od km 5,444 do km 104,473 linii nr 8, to jest o długości 99,029 km (sieć kompleksowa TEN-T),
od km 0,000 do km 1,946 linii nr 440, to jest o długości 1,946 km (poza TEN-T).
Zakres Projektu obejmuje w szczególności:
Wykonanie prac przedprojektowych w tym:
przeprowadzenie inwentaryzacji,
opracowanie szczegółowej koncepcji wyposażenia linii,
przygotowanie zasad przygotowania danych,
aktualizację scenariuszy operacyjnych,
przygotowanie przypadków testowych.
wykonanie prac projektowych w tym: opracowanie projektów budowlanych oraz projektów wykonawczych.
realizację robót budowlanych, w tym:
zabudowę urządzeń przytorowych systemu ERTMS/ETCS - balisy, kodery LEU (wraz z oprogramowaniem),
zabudowę kabli balisowych,
dostawę, zabudowę i uruchomienie urządzeń centrum sterowania radiowego (RBC) w budynkach LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom,
powiązanie urządzeń ETCS z urządzeniami srk warstwy podstawowej, CUiD i dsat.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- podróżujący koleją codziennie lub okazjonalnie,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media regionalne i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu umożliwi podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz zapewni realizację założonych celów strategicznych zjednoczonej Europy poprzez:
- stworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu,
- podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów,
- zmniejszenie ryzyka wypadków, dostosowanie urządzeń srk jak i łączności do standardów międzynarodowych,
- zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej,
- podniesienie jakości przewozów poprzez uruchomienie nowych usług.
EFEKTY PROJEKTU
W efekcie przeprowadzenia prac na Projekcie, w system ETCS wyposażonych zostanie 100,975 km 2-torowej linii kolejowej. W wyniku realizacji Projektu spełnione zostaną wymagania dotyczące interoperacyjności w zakresie TSI Sterowanie.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
94 046 573,24 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
66 215 186,21 PLN
CZAS REALIZACJI *
2025 – 2027
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0003/24-00 z dn. 31.07.2025 r.