Powrót

Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka - Radom (Lot C, D, E) - Faza II

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E) - faza II” stanowi drugą fazę projektu „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E), którego pierwsza faza została zrealizowana w ramach POIiŚ 2014-2020.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E) - faza II” obejmuje zaprojektowanie i zabudowę systemu ERTMS/ETCS na odcinku Warszawa Okęcie - Radom (LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom), to jest:

  • od km 5,444 do km 104,473 linii nr 8, to jest o długości 99,029 km (sieć kompleksowa TEN-T),

  • od km 0,000 do km 1,946 linii nr 440, to jest o długości 1,946 km (poza TEN-T).

 

Zakres Projektu obejmuje w szczególności:

  • Wykonanie prac przedprojektowych w tym:

    • przeprowadzenie inwentaryzacji,

    • opracowanie szczegółowej koncepcji wyposażenia linii,

    • przygotowanie zasad przygotowania danych,

    • aktualizację scenariuszy operacyjnych,

    • przygotowanie przypadków testowych.

  • wykonanie prac projektowych w tym: opracowanie projektów budowlanych oraz projektów wykonawczych.

  • realizację robót budowlanych, w tym:

    • zabudowę urządzeń przytorowych systemu ERTMS/ETCS - balisy, kodery LEU (wraz z oprogramowaniem),

    • zabudowę kabli balisowych,

    • dostawę, zabudowę i uruchomienie urządzeń centrum sterowania radiowego (RBC) w budynkach LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom,

    • powiązanie urządzeń ETCS z urządzeniami srk warstwy podstawowej, CUiD i dsat.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • podróżujący koleją codziennie lub okazjonalnie,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media regionalne i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

CELE PROJEKTU

Realizacja Projektu umożliwi podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz zapewni realizację założonych celów strategicznych zjednoczonej Europy poprzez:

  • stworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu,
  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów,
  • zmniejszenie ryzyka wypadków, dostosowanie urządzeń srk jak i łączności do standardów międzynarodowych,
  • zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej,
  • podniesienie jakości przewozów poprzez uruchomienie nowych usług.

EFEKTY PROJEKTU

W efekcie przeprowadzenia prac na Projekcie, w system ETCS wyposażonych zostanie 100,975 km 2-torowej linii kolejowej. W wyniku realizacji Projektu spełnione zostaną wymagania dotyczące interoperacyjności w zakresie TSI Sterowanie. 

WARTOŚĆ PROJEKTU *

94 046 573,24 PLN 

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

66 215 186,21 PLN 

CZAS REALIZACJI *

2025 – 2027 

* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0003/24-00 z dn. 31.07.2025 r.