Powrót

Prace na linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy - Bieruń Stary

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt obejmuje przygotowanie projektów wykonawczych i realizację robót budowlanych na odcinku Tychy  – Bieruń Stary, tj.:

  • modernizację linii kolejowej nr 179 na odcinkach:
    • od km 1,470 do km 4,214;
    • od km 5,622 do km 12,430.
  • rozbudowę (budowę 2 toru) linii kolejowej nr 179 na odcinku:
    • od km 4,214 do km 5,622.

Łącznie zmodernizowanych zostanie 2,744 km 2-torowej linii kolejowej i 6,808 km 1-torowej linii kolejowej, zlokalizowanej poza TEN-T. Równocześnie, rozbudowanych zostanie 1,408 km 2-torowej linii kolejowej zlokalizowanej poza TEN-T.

Dodatkowo, na odcinkach przyległych do linii kolejowej nr 179, tj.: od km 0,647 do km 1,470 oraz od km 12,430 do km 12,728; prowadzone będą prace w branżach energetycznych, teletechniki i srk zapewniające pełną funkcjonalność Projektu.

ZAKRES PROJEKTU OBEJMUJE M.IN.:

  • kompleksową wymianę nawierzchni torowej na całym odcinku linii wraz z korektą geometrii w ramach granicy terenu kolejowego mającą na celu zwiększenie prędkości pociągów;
  • przebudowę stacji Tychy Miasto i stacji Bieruń Stary;
  • włączenie linii kolejowej nr 696 w linię kolejową nr 179;
  • rozbudowę linii kolejowej nr 179 do dwóch torów od km 4,214 do km 5,622;
  • wzmocnienie podtorza, przebudowę nasypów wraz z torowiskiem oraz udrożnienie, odbudowę lub budowę systemu odwodnienia;
  • kompleksową przebudowę istniejącej sieci trakcyjnej wraz z kompleksową wymianą konstrukcji wsporczych i osprzętu oraz budowę nowej sieci trakcyjnej dla nowych i niezelektryfikowanych odcinków torów;
  • budowę 1 przejścia podziemnego;
  • rehabilitację/przebudowę 6 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 kładek dla pieszych, 1 wiaduktu kolejowego i 2 mostów kolejowych;
  • modernizację 5 przejazdów kolejowo-drogowych;
  • modernizację 2 stacji (Tychy Miasto, Bieruń Stary);
  • budowę 3 przystanków osobowych (Tychy Potok, Bieruń Domy Polne, Bieruń Mleczarnia);
  • modernizację 2 przystanków osobowych (Tychy Lodowisko, Tychy Urbanowice);
  • budowę 4 peronów (Bieruń Domy Polne - 1, Bieruń Mleczarnia - 1, Tychy Lodowisko -1, Tychy Potok - 1);
  • przebudowę 4 peronów (Tychy Miasto - 2, Bieruń Stary - 1, Tychy Urbanowice - 1);
  • budowę/przebudowę urządzeń elektroenergetycznych, w tym m.in. urządzeń zasilania, oświetlenia, urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów);
  • przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na urządzenia komputerowe;
  • przebudowę urządzeń telekomunikacji.

CELE PROJEKTU

Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  1. skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
  2. polepszenie atrakcyjności przewozów kolejowych z punktu widzenia pasażerów przede wszystkim podróżujących na odcinku Katowice – Tychy – Bieruń Stary,
  3. zwiększenie konkurencyjności kolei, zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury i taboru,
  4. ograniczenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
  5. stymulacja rozwoju ekonomicznego na poziomie regionalnym i kraju.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • organizatorzy przewozów, tj. samorządy oraz przewoźnicy, m.in. organizatorzy publicznego transportu zbiorowego na poziomie krajowym,
  • przedsiębiorcy wykorzystujący linię kolejową do transportu towarów.

EFEKTY PROJEKTU

W wyniku realizacji Projektu, infrastruktura techniczna zostanie dostosowana do następujących parametrów:

  • prędkość maksymalna:
    • dla pociągów pasażerskich – 100-120 km/h;
    • dla pociągów towarowych – 80 km/h.
  • tory stacyjne umożliwiające obsługę pociągów o długości:
    • do 600 m w stacji Bieruń Stary;
    • do 750 m w stacji Tychy Miasto.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

521 409 821,48 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

423 910 423,97 PLN

CZAS REALIZACJI *

2026 – 2029

* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0010/24-00 z dn.04.09.2025 r.