Powrót

Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej na odcinku linii nr 143 pomiędzy stacją Wrocław Psie Pole a Wrocław Sołtysowice (km 152,720 – km 155,974). Projekt obejmuje opracowanie projektów wykonawczych w branży srk (sterowanie ruchem kolejowym) oraz telekomunikacji, a następnie wykonanie robót budowlanych na wskazanym odcinku.

ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU OBEJMUJE:

1. Modernizację stacji Wrocław Psie Pole (km 152,720 – 155,058), w tym m.in.:

  • Kompleksową przebudowę układu torowego, wymianę nawierzchni kolejowej, roboty podtorowe oraz system odwodnienia.
  • Regulację i włączenie linii nr 326 do nowego układu torowego.
  • Modernizację przejazdu kolejowo-drogowego na km 153,466.
  • Modernizację istniejącego peronu nr 1 oraz budowę nowego peronu nr 2 wraz z dojściami i niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.
  • Renowację wiaty na peronie 1.
  • Instalację systemów sterowania ruchem kolejowym SDIP i SMW.
  • Budowę punktu ładunkowego wraz z torem dojazdowym.
  • Przebudowę budynku nastawni dysponującej „WPP” wraz z instalacjami wewnętrznymi.
  • Budowę nowego przejścia dla pieszych pomiędzy peronami z zabezpieczeniem (labiryntem) oraz likwidację istniejących przejść.


2. Prace na odcinku szlaku Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice (km 155,058 – 155,974), w tym m.in:

  • Kompleksową przebudowę nawierzchni kolejowej wraz z odwodnieniem.
  • Przebudowę sieci trakcyjnej oraz urządzeń srk i teletechnicznych, w tym zasilania elektroenergetycznego.
  • Remont mostu nad rzeką Widawa (km 155,415).
  • Rozbiórkę istniejącego i budowę nowego przepustu kolejowego (km 155,748).

CELE PROJEKTU

Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  1. skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
  2. zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  3. poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków,
  4. dostosowanie obiektów obsługi podróżnych dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się,
  5. zapewnienie interoperacyjności kolei,
  6. zmniejszenie negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • organizatorzy przewozów, tj. samorządy oraz przewoźnicy, m.in. organizatorzy publicznego transportu zbiorowego na poziomie krajowym,
  • przedsiębiorcy wykorzystujący linię kolejową do transportu towarów.

EFEKTY PROJEKTU

Efektem realizacji Projektu będzie poprawa parametrów technicznych i bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, umożliwiająca maksymalną prędkość przejazdu pociągów pasażerskich do 120 km/h oraz pociągów towarowych do 80 km/h.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

191 265 000,00 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

155 500 000,00 PLN

CZAS REALIZACJI

2026 - 2028

* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0003/25-00 z dn.18.09.2025 r.