Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice
Przedmiotem projektu jest kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej na odcinku linii nr 143 pomiędzy stacją Wrocław Psie Pole a Wrocław Sołtysowice (km 152,720 – km 155,974). Projekt obejmuje opracowanie projektów wykonawczych w branży srk (sterowanie ruchem kolejowym) oraz telekomunikacji, a następnie wykonanie robót budowlanych na wskazanym odcinku.
ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU OBEJMUJE:
1. Modernizację stacji Wrocław Psie Pole (km 152,720 – 155,058), w tym m.in.:
- Kompleksową przebudowę układu torowego, wymianę nawierzchni kolejowej, roboty podtorowe oraz system odwodnienia.
- Regulację i włączenie linii nr 326 do nowego układu torowego.
- Modernizację przejazdu kolejowo-drogowego na km 153,466.
- Modernizację istniejącego peronu nr 1 oraz budowę nowego peronu nr 2 wraz z dojściami i niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.
- Renowację wiaty na peronie 1.
- Instalację systemów sterowania ruchem kolejowym SDIP i SMW.
- Budowę punktu ładunkowego wraz z torem dojazdowym.
- Przebudowę budynku nastawni dysponującej „WPP” wraz z instalacjami wewnętrznymi.
- Budowę nowego przejścia dla pieszych pomiędzy peronami z zabezpieczeniem (labiryntem) oraz likwidację istniejących przejść.
2. Prace na odcinku szlaku Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice (km 155,058 – 155,974), w tym m.in:
- Kompleksową przebudowę nawierzchni kolejowej wraz z odwodnieniem.
- Przebudowę sieci trakcyjnej oraz urządzeń srk i teletechnicznych, w tym zasilania elektroenergetycznego.
- Remont mostu nad rzeką Widawa (km 155,415).
- Rozbiórkę istniejącego i budowę nowego przepustu kolejowego (km 155,748).
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:
- skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków,
- dostosowanie obiektów obsługi podróżnych dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się,
- zapewnienie interoperacyjności kolei,
- zmniejszenie negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- organizatorzy przewozów, tj. samorządy oraz przewoźnicy, m.in. organizatorzy publicznego transportu zbiorowego na poziomie krajowym,
- przedsiębiorcy wykorzystujący linię kolejową do transportu towarów.
EFEKTY PROJEKTU
Efektem realizacji Projektu będzie poprawa parametrów technicznych i bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, umożliwiająca maksymalną prędkość przejazdu pociągów pasażerskich do 120 km/h oraz pociągów towarowych do 80 km/h.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
191 265 000,00 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
155 500 000,00 PLN
CZAS REALIZACJI
2026 - 2028
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0003/25-00 z dn.18.09.2025 r.