Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo etap II - odcinek Nakło Śląskie – Kalina
ZAKRES PROJEKTU
- Zakres projektu obejmuje ponad 80 km torów i sieci trakcyjnej.
- Planuje się budowę nowego przystanku – Tarnowskie Góry Osada Jana między Nakłem Śląskim a Tarnowskimi Górami.
- Przebudowane mają zostać stacje: Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Kalety, Boronów oraz przystanków: Miasteczko Śląskie i Strzebiń. Planowany standard to wyższe, jasno oświetlone perony, wyposażone w wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się dostęp do pociągów mają zapewniać windy i pochylnie.
- Przewidziane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które przy realizacji inwestycji zwiększą przepustowość linii – będzie mogło kursować więcej pociągów.
- Uwzględniono budowę nowych przejść pod torami w stacjach: Nakło Śląskie, Osada Jana, Miasteczko Śląskie i Kalety, przebudowę lub remont 56 obiektów inżynieryjnych.
- Sterowanie ruchem ma być z Lokalnego Centrum Sterowania w Tarnowskich Górach, wyposażonego w nowoczesny system komputerowy. W zakres projektu wchodzi zwiększenie bezpieczeństwa na 6 przejazdach kolejowo-drogowych.
GRUPY DOCELOWE
- ogółu społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
- podróżujący koleją codziennie lub okazjonalnie;
- przewoźnicy oraz kontrahenci;
- media regionalne i ogólnopolskie;
- administracja rządowa i samorządowa;
- organizacje pozarządowe.
CELE PROJEKTU
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- zapewnienie sprawniejszych podróży oraz przewozów towarów,
- poprawa przepustowości linii i stacji,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków.
Inwestycja sprzyjają rozwojowi gospodarki i wzmacnia rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transport.
EFEKTY PROJEKTU
Efektem będą:
- lepsze podróże i przewóz towarów między Nakłem Śląskim a Herbami Nowymi, czyli efektywniejsze przewozy kolejowe na linii nr 131 z południa na północ Polski.
- planowane prace mają pozwolić na szybszą jazdę składów pasażerskich do 140, a towarowych do 120 km/h.
Przygotowywana inwestycja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Realizacja projektu zwiększy możliwości przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Poprawa parametrów technicznych linii na odcinku Nakło Śląskie – Herby Nowe umożliwi szybszy transport towarów.
SZACUNKOWA WARTOŚĆ ZADANIA
3 847 858 865,16 PLN
Projekt planowany do realizacji w kolejnej perspektywie finansowania tj. po 2027 roku
LATA REALIZACJI
2029 - 2034