Powrót

Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo etap II - odcinek Nakło Śląskie – Kalina

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

ZAKRES PROJEKTU

  • Zakres projektu obejmuje ponad 80 km torów i sieci trakcyjnej.
  • Planuje się budowę nowego przystanku – Tarnowskie Góry Osada Jana między Nakłem Śląskim a Tarnowskimi Górami. 
  • Przebudowane mają zostać stacje: Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Kalety, Boronów oraz przystanków: Miasteczko Śląskie i Strzebiń. Planowany standard to wyższe, jasno oświetlone perony, wyposażone w wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się dostęp do pociągów mają zapewniać windy i pochylnie.
  • Przewidziane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które przy realizacji inwestycji zwiększą przepustowość linii – będzie mogło kursować więcej pociągów.
  • Uwzględniono budowę nowych przejść pod torami w stacjach: Nakło Śląskie, Osada Jana, Miasteczko Śląskie i Kalety, przebudowę lub remont 56 obiektów inżynieryjnych.
  • Sterowanie ruchem ma być z Lokalnego Centrum Sterowania w Tarnowskich Górach, wyposażonego w nowoczesny system komputerowy. W zakres projektu wchodzi zwiększenie bezpieczeństwa na 6 przejazdach kolejowo-drogowych.

GRUPY DOCELOWE

  • ogółu społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu;
  • podróżujący koleją codziennie lub okazjonalnie;
  • przewoźnicy oraz kontrahenci;
  • media regionalne i ogólnopolskie;
  • administracja rządowa i samorządowa;
  • organizacje pozarządowe.

CELE PROJEKTU

  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego, 
  • zapewnienie sprawniejszych podróży oraz przewozów towarów,
  • poprawa przepustowości linii i stacji,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków. 

Inwestycja sprzyjają rozwojowi gospodarki i wzmacnia rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transport.

EFEKTY PROJEKTU

Efektem będą:

  • lepsze podróże i przewóz towarów między Nakłem Śląskim a Herbami Nowymi, czyli efektywniejsze przewozy kolejowe na linii nr 131 z południa na północ Polski.  
  • planowane prace mają pozwolić na szybszą jazdę składów pasażerskich do 140, a towarowych do 120 km/h.

Przygotowywana inwestycja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Realizacja projektu zwiększy możliwości przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Poprawa parametrów technicznych linii na odcinku Nakło Śląskie – Herby Nowe umożliwi szybszy transport towarów.

SZACUNKOWA WARTOŚĆ ZADANIA

3 847 858 865,16 PLN

Projekt planowany do realizacji w kolejnej perspektywie finansowania tj. po 2027 roku 

LATA REALIZACJI

2029 - 2034