Prace na liniach kolejowych nr 140 i 169 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy
Przedmiotem projektu jest przygotowanie projektów wykonawczych oraz realizacja robót budowlanych na odcinku linii kolejowej nr 140 od Orzesza Jaśkowic (wraz ze stacją) do Tychów (bez stacji) oraz na wybranych fragmentach linii kolejowej nr 169. Projekt ma na celu modernizację infrastruktury kolejowej, podniesienie parametrów technicznych i bezpieczeństwa ruchu, a także poprawę komfortu obsługi pasażerów.
ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU OBEJMUJE:
1. Modernizację linii kolejowej nr 140 na odcinku od km 21,349 do km 22,234,
2. Modernizację linii kolejowej nr 169 na odcinkach:
- od km 6,174 do km 6,506,
- od km 7,225 do km 7,380,
- od km 16,116 do km 17,484.
Łącznie zmodernizowanych zostanie około 2,740 km jednotorowych linii kolejowych zlokalizowanych poza siecią TEN-T.
3. Remont nawierzchni torowej na liniach nr 140 na odcinkach:
- od km 20,732 do km 21,349,
- od km 22,234 do km 22,300.
4. Prace punktowe na odcinkach przyległych do linii nr 140 i 169, obejmujące obiekty inżynieryjne oraz branże teletechniki i sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią pełną funkcjonalność modernizowanego odcinka.
5. Szczegółowy zakres prac obejmuje m.in.:
- Na odcinku linii nr 169 (km 6,174 – 6,506):
• Przebudowę toru, w tym korektę geometrii w rejonie nowobudowanego przystanku i wymianę toru w złym stanie technicznym,
• Przebudowę sieci trakcyjnej, zasilania, oświetlenia i urządzeń sterowania ruchem (EOR). - Na stacji Łaziska Średnie:
• Dostosowanie układu torowego do budowy peronów i możliwości mijania się pociągów,
• Przebudowę dwóch peronów oraz jednego rozjazdu,
• Modernizację urządzeń sterowania ruchem na system komputerowy. - Na stacji Orzesze Jaśkowice:
• Kompleksową wymianę nawierzchni torowej,
• Budowę i przebudowę 15 rozjazdów,
• Modernizację urządzeń sterowania ruchem,
• Przebudowę sieci trakcyjnej,
• Przebudowę dwóch peronów. - Na przystankach osobowych na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy:
• Budowę nowego przystanku osobowego Wyry Pszczyńska wraz z peronem,
• Modernizację czterech przystanków: Wyry, Łaziska Kopanina, Orzesze Zawiść, Orzesze Miasto,
• Przebudowę i odtworzenie istniejących peronów. - Na 7 obiektach inżynieryjnych (linie nr 140 i 169):
• Budowę kładki dla pieszych,
• Przebudowę mostu i wiaduktu kolejowego,
• Rewitalizację czterech mostów kolejowych. - Modernizację 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz jednego przejścia dla pieszych na liniach nr 140 i 169.
CELE PROJEKTU
Realizacja Projektu pozwoli na osiągnięcie następujących celów ogólnych:
- skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich i towarowych na odcinkach linii kolejowych objętych Projektem,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków,
- dostosowanie obiektów obsługi podróżnych dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się,
- zapewnienie interoperacyjności kolei,
- zmniejszenie negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- organizatorzy przewozów, tj. samorządy oraz przewoźnicy, m.in. organizatorzy publicznego transportu zbiorowego na poziomie krajowym,
- przedsiębiorcy wykorzystujący linię kolejową do transportu towarów.
EFEKTY PROJEKTU
Parametry techniczne infrastruktury po realizacji projektu:
- Maksymalna prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h,
- Maksymalna prędkość pociągów towarowych do 80 km/h.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
313 482 874,67 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
149 313 545,13 PLN
CZAS REALIZACJI *
2027 - 2029
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0009/24-00 z dn.10.10.2025 r.