Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IV
ZAKRES PROJEKTU
Projekt obejmuje w szczególności:
- budowę tunelu drogowego pod linią kolejową nr 3 Warszawa-Kunowice w km 41,740 w Teresinie wraz z likwidacją przejazdu kolejowo-drogowego kat A w km 41,740 linii kolejowej nr 3.
- budowę tunelu drogowego pod linią kolejową nr 7 w km 38,370 w ciągu ul. Jankowskiego w Celestynowie wraz z likwidacją istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 38,364 linii kolejowej nr 7.
- budowę wiaduktu drogowego w ciągu ul. Lutyckiej w Poznaniu, w km 2,122 linii kolejowej nr 354 wraz z likwidacją istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 2,151 linii kolejowej nr 354.
- budowę wiaduktu drogowego w ciągu ul. Golęcińskiej w Poznaniu, w km 1,615 linii kolejowej nr 354 wraz z likwidacją istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 1,395 linii kolejowej nr 354.
CELE PROJEKTU
- Poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz w ruchu pieszym poprzez likwidację skrzyżowań kolejowo-drogowych w poziomie szyn;
- Usprawnienie ruchu drogowego;
- Poprawa atrakcyjności transportu kolejowego dzięki zwiększeniu jego dostępności;
- Redukcja emisji zanieczyszczeń (m.in. ograniczenie emisji dwutlenku węgla, redukcja hałasu);
- Poprawa jakości infrastruktury transportowej.
GRUPY DOCELOWE
Najistotniejszą grupą docelową są mieszkańcy miejscowości położonych w pobliżu linii kolejowej oraz przedmiotowych obiektów, przede wszystkim uczestnicy ruchu drogowego oraz pieszo-rowerowego w obrębie skrzyżowania linii kolejowej z drogą publiczną. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w newralgicznych punktach a dodatkowo pozwoli na likwidację zatorów drogowych.
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- organizatorzy przewozów, tj. samorządy oraz przewoźnicy, m.in. organizatorzy publicznego transportu zbiorowego na poziomie krajowym,
- przedsiębiorcy wykorzystujący linię kolejową do transportu towarów.
EFEKTY PROJEKTU
Realizacja Projektów przyczyni się do osiągnięcia następujących celów ogólnych:
1. poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego;
2. skrócenia czasu jazdy pociągów w ruchu międzynarodowym, międzyregionalnym i międzyaglomeracyjnym;
3. poprawy przepustowości linii kolejowej;
5. zapewnienia interoperacyjności kolei;
6. zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
WARTOŚĆ PROJEKTU
38 316 944,27 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
CZAS REALIZACJI
2018 - 2036 (z okresami gwarancyjnymi) lub 2027 (bez okresów gwarancji)