Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - Etap IIb - część wiaduktowa
Projekt obejmuje w szczególności:
budowę wiaduktu drogowego w ciągu ul. Chełmżyńskiej w Warszawie (wraz z ciągiem pieszo-rowerowym) w km 9,420 linii kolejowej nr 2, wraz z jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn w km 9,587 linii kolejowej nr 2;
Zadanie obejmuje w szczególności wykonanie następujących robót budowlanych:- likwidację istniejącego przejazdu kolejowego;
- przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym;
- przebudowę sąsiadującej infrastruktury drogowej (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe);
przebudowę sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.
budowę tunelu drogowego w ciągu ul. Marsa, drogi wojewódzkiej nr 637 i al. gen. A. Chruściela „Montera” w Warszawie w km 11,750 linii kolejowej nr 2, wraz z jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn w km 11,621 linii kolejowej nr 2;
Zadanie obejmuje w szczególności wykonanie następujących robót budowlanych:- budowę tunelu drogowego;
- likwidację istniejącego przejazdu kolejowego;
- budowę podziemnego przejścia dla pieszych;
- przebudowę sieci trakcyjnej;
- przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym;
- przebudowę sąsiadującej infrastruktury drogowej (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe);
- przebudowę sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.
budowę tunelu drogowego w ciągu ulicy 1 Praskiego Pułku w połączeniu z drogą wojewódzką nr 637 – ulicą Okuniewską w Warszawie w km 16,300 linii kolejowej nr 2, wraz z jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn w km 16,274 linii kolejowej nr 2;
Zadanie obejmuje w szczególności wykonanie następujących robót budowlanych:- budowę tunelu drogowego wraz z dojściami do peronów
- likwidację istniejącego przejazdu kolejowego;
- przebudowę sieci trakcyjnej;
- modernizację przystanku osobowego Warszawa Wesoła, poprzez modernizację 2 peronów;
- przebudowę systemu sterowania ruchem;
- przebudowę sąsiadującej infrastruktury drogowej (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe);
- przebudowę sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej;
- budowę podziemnego przejścia dla pieszych w km 11,750 linii kolejowej nr 2.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa oraz całego regionu,
- użytkownicy indywidualni, mieszkańcy okolicznych miejscowości, a także przedsiębiorcy korzystający z przebudowanej infrastruktury transportowej,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media regionalne i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
CELE PROJEKTU
Głównym celem Zadania jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację kolizyjnego skrzyżowania kolejowego z drogą oraz budowa wiaduktu drogowego oraz tuneli drogowych umożliwiającego przejazd samochodów nad lub pod torami kolejowymi.
Poprzez zmniejszenie liczby przejazdów w poziomie szyn nastąpi poprawa płynności i przepustowości ruchu kolejowego oraz usprawniony zostanie transport drogowy w obrębie aglomeracji warszawskiej.
EFEKTY PROJEKTU
Inwestycja w istotny sposób wpłynie na proces integracji przestrzennej i gospodarczej w obszarze aglomeracji warszawskiej, krajowej i międzynarodowej. Dzięki poprawie warunków transportowych zdecydowanie polepszy się atrakcyjność przewozów kolejowych z punktu widzenia pasażerów. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w newralgicznych punktach, a dodatkowo pozwoli na likwidację zatorów drogowych.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
447 334 666,21 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
182 304 860,25 PLN
CZAS REALIZACJI *
2024 – 2027
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0002/24-00 z dn. 01.08.2025 r.