Powrót

Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - Etap IIb - część wiaduktowa

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt obejmuje w szczególności:

  • budowę wiaduktu drogowego w ciągu ul. Chełmżyńskiej w Warszawie (wraz z ciągiem pieszo-rowerowym) w km 9,420 linii kolejowej nr 2, wraz z jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn w km 9,587 linii kolejowej nr 2;
    Zadanie obejmuje w szczególności wykonanie następujących robót budowlanych:

    • likwidację istniejącego przejazdu kolejowego;
    • przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym;
    • przebudowę sąsiadującej infrastruktury drogowej (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe);
    • przebudowę sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.

  • budowę tunelu drogowego w ciągu ul. Marsa, drogi wojewódzkiej nr 637 i al. gen. A. Chruściela „Montera” w Warszawie w km 11,750 linii kolejowej nr 2, wraz z jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn w km 11,621 linii kolejowej nr 2;
    Zadanie obejmuje w szczególności wykonanie następujących robót budowlanych:

    • budowę tunelu drogowego;
    • likwidację istniejącego przejazdu kolejowego;
    • budowę podziemnego przejścia dla pieszych;
    • przebudowę sieci trakcyjnej;
    • przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym;
    • przebudowę sąsiadującej infrastruktury drogowej (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe);
    • przebudowę sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.
       
  • budowę tunelu drogowego w ciągu ulicy 1 Praskiego Pułku w połączeniu z drogą wojewódzką nr 637 – ulicą Okuniewską w Warszawie w km 16,300 linii kolejowej nr 2, wraz z jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn w km 16,274 linii kolejowej nr 2;
    Zadanie obejmuje w szczególności wykonanie następujących robót budowlanych:

    • budowę tunelu drogowego wraz z dojściami do peronów
    • likwidację istniejącego przejazdu kolejowego;
    • przebudowę sieci trakcyjnej;
    • modernizację przystanku osobowego Warszawa Wesoła, poprzez modernizację 2 peronów;
    • przebudowę systemu sterowania ruchem;
    • przebudowę sąsiadującej infrastruktury drogowej (drogi, chodniki, ścieżki rowerowe);
    • przebudowę sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej;
    • budowę podziemnego przejścia dla pieszych w km 11,750 linii kolejowej nr 2.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa oraz całego regionu,
  • użytkownicy indywidualni, mieszkańcy okolicznych miejscowości, a także przedsiębiorcy korzystający z przebudowanej infrastruktury transportowej,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media regionalne i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

CELE PROJEKTU

Głównym celem Zadania jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację kolizyjnego skrzyżowania kolejowego z drogą oraz budowa wiaduktu drogowego oraz tuneli drogowych umożliwiającego przejazd samochodów nad lub pod torami kolejowymi.

Poprzez zmniejszenie liczby przejazdów w poziomie szyn nastąpi poprawa płynności i przepustowości ruchu kolejowego oraz usprawniony zostanie transport drogowy w obrębie aglomeracji warszawskiej.

EFEKTY PROJEKTU

Inwestycja w istotny sposób wpłynie na proces integracji przestrzennej i gospodarczej w obszarze aglomeracji warszawskiej, krajowej i międzynarodowej. Dzięki poprawie warunków transportowych zdecydowanie polepszy się atrakcyjność przewozów kolejowych z punktu widzenia pasażerów. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w newralgicznych punktach, a dodatkowo pozwoli na likwidację zatorów drogowych.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

447 334 666,21 PLN 

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

182 304 860,25 PLN

CZAS REALIZACJI *

2024 – 2027

* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.02-IP.02-0002/24-00 z dn. 01.08.2025 r.