Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark, Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II
Podstawowym założeniem powstania nowoprojektowanych linii kolejowych nr 622 podg. Podłęże R401 – Tymbark i nr 627 podg. Podłęże R301 – Podłęże Balachówka oraz modernizacji istniejącej linii nr 104 na odcinku Tymbark – Nowy Sącz jest stworzenie alternatywnych linii kolejowych osi północ – południe Europy dla kolejowego transportu towarowego. Linie stanowią brakujący element odgałęzienia korytarza transportu kombinowanego i obiektów towarzyszących C 30/1 objętego umową AGTC. Linia stanowi również fragment sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) obejmującej swym zakresem linie uzupełniające europejskich korytarzy transportowych sieci bazowej. Ponadto modernizowana linia kolejowa 104 Chabówka – Nowy Sącz, projektowana linia kolejowa nr 622 podg. Podłęże R401 – Tymbark oraz linia kolejowa nr 623 podg. Fornale – Szczyrzyc stanowią fragment szprychy 7.2.1 komponentu kolejowego zadania związanego z dostępnością do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obecnie planowane jest również włączenie nowoprojektowanej linii kolejowej nr 622 oraz fragmentu linii kolejowej nr 104 Tymbark – Nowy Sącz do europejskiego kolejowego korytarza transportu towarowego nr 11 „Amber” (RFC 11). Dodatkowo omawiane linie w połączeniu z budową linii nr 623 podg. Fornale – Szczyrzyc i nr 628 podg. Porąbka – podg. Stróża oraz modernizacją pozostałej części linii nr 104 (odcinek Chabówka – Tymbark) radykalnie podniosą dostępność komunikacyjną południowej części Małopolski.
ZAKRES ZADANIA
Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (pozostałe prace na LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)”.
Zadanie to obejmuje:
- pozostałe prace na linii kolejowej nr 104 na odcinkach: Mszana Dolna – podg. Fornale oraz Tymbark – Limanowa (bez stacji Limanowa),
- budowę nowych linii kolejowych:
- nr 622 Podłęże R401 – Tymbark,
- nr 623 podg. Fornale – Szczyrzyc,
- nr 627 Podłęże R301 – Podłęże Balachówka,
- nr 628 podg. Porabka – podg. Stróża.
GRUPY DOCELOWE
Mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu, przedstawiciele podmiotów gospodarczych bezpośrednio sąsiadujących z inwestycją, pracownicy kolei, przewoźnicy, turyści.
CEL
Przeniesienie części ładunków towarowych (w tym niebezpiecznych) w kierunku północ-południe z dróg na tory skutkujące poprawą oddziaływania transportu na środowisko naturalne, podniesienie atrakcyjności przemysłowo-gospodarczej Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala, poprawa dostępności komunikacyjnej regionów południowej Małopolski (atrakcyjnych turystycznie - Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami Polski. Powyższe cele realizowane będą poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu, poprawę jakości powietrza i dostępu do kolejowej komunikacji zbiorowej gmin leżących na trasie linii.
EFEKTY PROJEKTU
- skrócenie czasów przejazdu,
- poprawa dostępu do komunikacji zbiorowej mieszkańców gmin leżących na trasie linii kolejowej,
- usprawnienie krajowego i międzynarodowego tranzytu kolejowego,
- wzrost konkurencyjności transportu kolejowego,
- poprawa jakości powietrza, dzięki zmniejszeniu ruchu drogowego.
FINANSOWANIE
Projekt znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r.
SZACUNKOWA WARTOŚĆ ZADANIA
11,28 mld zł
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2025 - 2030