Powrót
Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie
ZAKRES PROJEKTU
Projekt jest realizowany w ramach dwóch zadań:
- Prace na odcinku Jasło – Nowy Zagórz
Zadanie obejmuje zaprojektowanie oraz wykonanie robót na odcinku Jasło – Nowy Zagórz, przy czym, ze względów funkcjonalnych, powyższe prace zostały podzielone na 3 odcinki (etapy), to jest:- Etap A odcinek Jasło (ze stacją) – Krosno (bez stacji),
- Etap B odcinek Krosno (ze stacją) – Wróblik Szlachecki (bez stacji),
- Etap C odcinek Wróblik Szlachecki (ze stacją) – Nowy Zagórz (ze stacją),
- Budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie
Zadanie obejmuje zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych polegających na budowie nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze – Szebnie dla połączenia linii kolejowych nr 106 i 108, wraz z modernizacją towarzyszącej infrastruktury kolejowej, to jest na następujących odcinkach linii kolejowych:- nr 638 od 0,000 do km 3,360 (budowa),
- nr 106 od km 57,485 do km 57,674 (modernizacja),
- nr 108 od km 57,332 do km 57,433 (modernizacja).
Zakres rzeczowy obejmuje:
Zadanie: Prace na odcinku Jasło – Nowy Zagórz
- wymianę nawierzchni kolejowej, wzmocnienie podtorza w miejscach o obniżonej nośności, przebudowę nasypów wraz z torowiskiem w miejscach przesunięcia linii kolejowej, budowę odwodnienia;
- budowę/modernizację/rehabilitację 28 mostów kolejowych;
- modernizację 1 kładki dla pieszych;
- budowę 2 przejść pod torami;
- rehabilitację/modernizację/budowę: 4 wiaduktów kolejowych;
- likwidacja wiaduktu kolejowego;
- budowę: 2 tuneli kolejowych (km 70,240-70,490 i km 70,680-70,770 linii nr 108);
- budowę 5 przystanków osobowych (robocze nazwy: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy;
- modernizację 10 stacji kolejowych (Jasło, Tarnowiec, Jedlicze; Krosno, Targowiska Wróblik Szlachecki, Zarszyn, Nowosielce, Sanok, Nowy Zagórz);
- modernizację 8 przystanków osobowych (Krosno, Turaszówka, Krosno Polanka, Krosno Miasto, Widacz, Milcza, Besko, Długie, Sanok Dąbrówka);
- modernizację 88 przejazdów kolejowo-drogowych, w tym zmianę kategorii 37 przejazdów;
- budowa jednego przejazdu kolejowo-drogowego;
- likwidację 25 przejazdów kolejowo-drogowych, wraz z budową komplementarnej infrastruktury drogowej zastępującej 4 zlikwidowane przejazdy;
- przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetycznych (zasilanie, oświetlenie, EOR, etc.), telekomunikacji;
- przebudowę infrastruktury obcej będącej w kolizji z realizowanym zamierzeniem inwestycyjnym;
- budowę CSDIP na wszystkich 10 stacjach i 13 przystankach osobowych.
Zadanie: Budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie
- budowa 3,360 km 1-torowej linii kolejowej nr 638;
- modernizacja 0,290 km 1-torowych linii kolejowych nr 106 i 108;
- budowa 3 wiaduktów;
- budowa 1 tunelu kolejowego o długości ok. 0,5 km;
- wymian urządzeń na 3 przejazdach kolejowo-drogowych i na 2 uzależnienie urządzeń.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h dla pociągów pasażerskich
- lepszy komfort podróży (modernizacja lub budowa peronów z małą architekturą);
- budowa nowych przystanków osobowych;
- zwiększenie konkurencyjności i dostępności transportu kolejowego;
- zwiększenie przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
- wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego (modernizacja przejazdów i rozjazdów);
- poprawa dostępu do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się;
- wzrost poziomu bezpieczeństwa użytkowników kolei oraz dróg;
- poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Podkarpacia i woj. Świętokrzyskiego;
- mniejsze oddziaływanie kolei na środowisko.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- skrócenie czasu podróży oraz usprawnienie przejazdu,
- zwiększenie konkurencyjności regionu poprzez wsparcie rozwoju sektorów nowoczesnej gospodarki przez stymulowanie innowacyjności,
- poprawa warunków inwestowania w województwie z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju,
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
- zagwarantowanie osobom o ograniczonej możliwości poruszania niedyskryminowanego dostępu oraz możliwości korzystania z infrastruktury na równych prawach z pozostałymi pasażerami.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
* Źródło: Umowa nr FEPW.04.02-IP.02-0004/24-00 o dofinansowanie Projektu