Powrót

Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską, flaga Unii Europejskiej, logo PKP Polskich Linie Kolejowych S.A.

ZAKRES PROJEKTU

Projekt jest realizowany w ramach dwóch zadań:

  • Prace na odcinku Jasło – Nowy Zagórz

    Zadanie obejmuje zaprojektowanie oraz wykonanie robót na odcinku Jasło – Nowy Zagórz, przy czym, ze względów funkcjonalnych, powyższe prace zostały podzielone na 3 odcinki (etapy), to jest:
    • Etap A odcinek Jasło (ze stacją) – Krosno (bez stacji),
    • Etap B odcinek Krosno (ze stacją) – Wróblik Szlachecki (bez stacji),
    • Etap C odcinek Wróblik Szlachecki (ze stacją) – Nowy Zagórz (ze stacją),
       
  • Budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie

    Zadanie obejmuje zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych polegających na budowie nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze – Szebnie dla połączenia linii kolejowych nr 106 i 108, wraz z modernizacją towarzyszącej infrastruktury kolejowej, to jest na następujących odcinkach linii kolejowych:
    • nr 638 od 0,000 do km 3,360 (budowa),
    • nr 106 od km 57,485 do km 57,674 (modernizacja),
    • nr 108 od km 57,332 do km 57,433 (modernizacja).


Zakres rzeczowy obejmuje:

Zadanie: Prace na odcinku Jasło – Nowy Zagórz 

  • wymianę nawierzchni kolejowej, wzmocnienie podtorza w miejscach o obniżonej nośności, przebudowę nasypów wraz z torowiskiem w miejscach przesunięcia linii kolejowej, budowę odwodnienia;
  • budowę/modernizację/rehabilitację 28 mostów kolejowych; 
  • modernizację 1 kładki dla pieszych;
  • budowę 2 przejść pod torami;
  • rehabilitację/modernizację/budowę: 4 wiaduktów kolejowych;
  • likwidacja wiaduktu kolejowego;
  • budowę: 2 tuneli kolejowych (km 70,240-70,490 i km 70,680-70,770 linii nr 108);
  • budowę 5 przystanków osobowych (robocze nazwy: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy;
  • modernizację 10 stacji kolejowych (Jasło, Tarnowiec, Jedlicze; Krosno, Targowiska Wróblik Szlachecki, Zarszyn, Nowosielce, Sanok, Nowy Zagórz);
  • modernizację 8 przystanków osobowych (Krosno, Turaszówka, Krosno Polanka, Krosno Miasto, Widacz, Milcza, Besko, Długie, Sanok Dąbrówka);
  • modernizację 88 przejazdów kolejowo-drogowych, w tym zmianę kategorii 37 przejazdów;
  • budowa jednego przejazdu kolejowo-drogowego;
  • likwidację 25 przejazdów kolejowo-drogowych, wraz z budową komplementarnej infrastruktury drogowej zastępującej 4 zlikwidowane przejazdy;
  • przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetycznych (zasilanie, oświetlenie, EOR, etc.), telekomunikacji;
  • przebudowę infrastruktury obcej będącej w kolizji z realizowanym zamierzeniem inwestycyjnym;
  • budowę CSDIP na wszystkich 10 stacjach i 13 przystankach osobowych.

Zadanie: Budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie 

  • budowa 3,360 km 1-torowej linii kolejowej nr 638;
  • modernizacja 0,290 km 1-torowych linii kolejowych nr 106 i 108;
  • budowa 3 wiaduktów;
  • budowa 1 tunelu kolejowego o długości ok. 0,5 km;
  • wymian urządzeń na 3 przejazdach kolejowo-drogowych i na 2 uzależnienie urządzeń.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h dla pociągów pasażerskich 
  • lepszy komfort podróży (modernizacja lub budowa peronów z małą architekturą);
  • budowa nowych przystanków osobowych;
  • zwiększenie konkurencyjności i dostępności transportu kolejowego;
  • zwiększenie przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
  • wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego (modernizacja przejazdów i rozjazdów);
  • poprawa dostępu do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się;
  • wzrost poziomu bezpieczeństwa użytkowników kolei oraz dróg;
  • poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Podkarpacia i woj. Świętokrzyskiego;
  • mniejsze oddziaływanie kolei na środowisko.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • skrócenie czasu podróży oraz usprawnienie przejazdu, 
  • zwiększenie konkurencyjności regionu poprzez wsparcie rozwoju sektorów nowoczesnej gospodarki przez stymulowanie innowacyjności, 
  • poprawa warunków inwestowania w województwie z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, 
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, 
  • zagwarantowanie osobom o ograniczonej możliwości poruszania niedyskryminowanego dostępu oraz możliwości korzystania z infrastruktury na równych prawach z pozostałymi pasażerami.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

* Źródło: Umowa nr FEPW.04.02-IP.02-0004/24-00 o dofinansowanie Projektu